Grundmuren på sommarstugan, ca50-150cm hög kanske 6-7 m lång, har kastat in handduken. Putsen släpper i stora sjok, och betongen bakom är mest porös sand. Står på berg och tänkte byta till en Leca mur. Frågan är hur jag stödjer väggen då jag river och murar nytt. Bjälklaget är längsmed den aktuella väggen (så det behöver inte stödjas). Funderar på att skruva ett par plank i väggreglar och syll med franskskruv och stämpa mot dessa. Eller skall man göra några hål i muren och föra in plank i dessa och stämpa i källaren och utanför?

Tycker hela denna operation är lite obehaglig, så tips och gärna bilder mottages gärna!

//Larsa
 
Tips?
 
Har inte gjort något liknande själv.
Tittar man på progam som "monster moves" (eller vad det nu heter) så brukar de hugga ur grunden för att därefter föra in H-balkar med jämna mellanrum.
Huset lyfts därefter upp på dess balkar och huset lämnar därmed grunden.

Om du kan stämpa under varje eller varannan väggregel/stolpe en bit ut så får du mer arbetsyta att mura din mur på än om du stämpar alldeles intill.

Sen följdfrågan blir då vad som krävs för att stämpa ditt hus, där har jag inget svar eller ens någon tanke?

KKR/VKR eller H-balk som "instick" och riktiga stämp borde väl funka, ... kanske...
 
Jag kommer inte byta hela sträckan på en gång, utan blir tre etapper (är två luckor in under huset). I princip blir det ju samma som att byta syll, så att stämpa kan väl inte vara några konstigheter?
 
Om stämpen klarar lasten är det nog inga problem.
 
Tjena. Jag har lyft hus med timmerstomme. Där förde jag in rejäla järn och domkraft på varje sida (insida & utsida).
Jag skulle prova som du föreslår att skruva fast regel och stämpa med. Sen kan du byta en meter i taget eller liknade? Huset är stabilare än du tror. ;)
 
Har du bilder?

Även om du tar en bit i taget, så tappar du mycket bärighet även vid sidan av den pågående biten. Man brukar räkna schaktvinkel vid markarbeten 1:2 (dvs 1m högt kräver bärighet två meter åt sidan). Om betongen som du skriver är "porös sand" blir det ju något liknande. Annars tror jag man brukar räkna lastfördelning om ca 30grader vid murade konstruktioner. 30 grader räknat från lod, alltså. Jag kan inte min trigonometri tillräckligt för att räkna helt rätt, men på 1m högt blir det väl ca 70cm åt sidan. Jag skulle nog försöka med någon slags stämplösning eller liknande i alla fall vid första biten. När du sen har fått upp lecablock på ett ställe så har du ju bra bärighet i det. Som flashower säger så är säkerligen huset stabilare än du tror, men det går ju inte att överklaga om det rasar...
 
Hade en firma som var och tittade på det nu. Han dömde ut grunden för halva huset, och måste erkänna att jag misstänkte det men blundade för faktum...

Handlar om en sommarstuga med ursprung från 30-talet. Antagligen väldigt tunnblandad betong eller så har dom använt bräckt vatten i betongen. Nu kan man iaf på många ställen trycka in en kniv i "betongen".

Entreprenören föreslog frigolitgrund fylld med betong, alltså sådana byggblock som är som "gjutformar". Han menade at det var det effektivaste sättet. Jag tycker personligen att det känns lite konstigt.... Det lär ju fungera, men är det lämpligt för en grund under mark? Ser framför mig att putsen inte kommer hålla. Några kloka tankar eller råd kring detta?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.