9 099 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
hur gör jag rent praktiskt med att regla nytt golv?
jag tror golvvärmeleverantörer ger råd utefter att de får sälja mycket, tex spårade golvspånskivor och kassetter m.m.GoForIt skrev:
jag har även ringt Uponor och frågat om min lösning kommer fungera, de visste inte men ville gärna sälja deras produkter istället...
denna tråd startade jag för att veta hur jag skall regla upp golvbjälklaget, vi gled in på golvbeklädnaden eftersom du frågade vad jag skulle ha för golv
Här kommer lite bilder på rummen där golv ska reglas, det med kakelugnen är ca 4,5x4,5 och det andra ca 4,5x3
Stora rummet:
Det blir väl lite pyssel runt kakelugnen men annars ska det väl gå bra
Lilla rummet
Stora rummet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blir väl lite pyssel runt kakelugnen men annars ska det väl gå bra
Lilla rummet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
inga fler åsikter? 
att skruvlimma en 45x45 längst ner på "ramen" låter som bästa lösningen hittills tycker jag, vid stenarna får man väl göra en habrovinkel av något slag, synd man inte är snickare
att skruvlimma en 45x45 längst ner på "ramen" låter som bästa lösningen hittills tycker jag, vid stenarna får man väl göra en habrovinkel av något slag, synd man inte är snickare
Vart har vi snickarna på BH?
Kanske jag valde en dålig rubrik?
Kanske jag valde en dålig rubrik?
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Va sjukt att kolla på dina bilder. Jag håller på med exakt samma projekt just nu.
Har precis beställt mitt material så jag kan berätta lite kort hur jag tänkt göra. Rummet är 8x7 meter så det blir ganska stor spännvidd.
Innanför syllen skruvar jag på 45x145 för att få en slät stabil fin insida att fästa allt i. Därifrån sätter jag 45x220 i balkskor. Under dessa spikar jag 28x120 tryckimpregnerat så det blir som ett uppånervänt "T". Här på lägger jag sedan asfaboard som blindbotten.
För att inte få så lång spännvidd sätter jag några bärlinor 45x170 åt motsatt håll från golvbljälkarna. Behöver jag skarva golvbjälkarna gör jag det med spikplåtar mitt ovanför bärlinorna.
Under bärlinorna gjuter jag plintar som de skall vila på. Ungefär en varannan meter kanske.
Har precis beställt mitt material så jag kan berätta lite kort hur jag tänkt göra. Rummet är 8x7 meter så det blir ganska stor spännvidd.
Innanför syllen skruvar jag på 45x145 för att få en slät stabil fin insida att fästa allt i. Därifrån sätter jag 45x220 i balkskor. Under dessa spikar jag 28x120 tryckimpregnerat så det blir som ett uppånervänt "T". Här på lägger jag sedan asfaboard som blindbotten.
För att inte få så lång spännvidd sätter jag några bärlinor 45x170 åt motsatt håll från golvbljälkarna. Behöver jag skarva golvbjälkarna gör jag det med spikplåtar mitt ovanför bärlinorna.
Under bärlinorna gjuter jag plintar som de skall vila på. Ungefär en varannan meter kanske.
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Skall tilläggas att jag i det som skall bli badrum efter många vändningar beslutade mig för att gjuta igen rummet för att få ett stumt och bra underlag. Detta känns kanske dock lite overkill i ditt fall och framför allt i och med att du verkar vilja göra det så billigt som möjligt. Då tror jag träreglarna blir billigare.
intressat! vi kanske kommer byta en del erfarenhet 
jag har dock läst att man ska undvika tryckimpregnerat, hur ser du på det? om det blir fuktigt så kan det lätt uppstå lukt.
hur många bärlinor blir det i ditt fall, alltså hur lång spännvidd får du på 45x220 mellan dessa bärlinor?
vilket cc mått kommer du använda dig av?
jag funderar på ett par gjutna plintar direkt mot mina golvgjälkar och från dem kortla ut för att sammanbinda övriga golvbjälkar och få stabilitet på det viset, men en bärlina kanske vore en bättre idee, har ju ändå bara sandjord så det är väl bara att gräva lite till då
du får gärna posta bilder under din arbetsgång, i denna tråd eller länka till en egen tråd
MVH
jag har dock läst att man ska undvika tryckimpregnerat, hur ser du på det? om det blir fuktigt så kan det lätt uppstå lukt.
hur många bärlinor blir det i ditt fall, alltså hur lång spännvidd får du på 45x220 mellan dessa bärlinor?
vilket cc mått kommer du använda dig av?
jag funderar på ett par gjutna plintar direkt mot mina golvgjälkar och från dem kortla ut för att sammanbinda övriga golvbjälkar och få stabilitet på det viset, men en bärlina kanske vore en bättre idee, har ju ändå bara sandjord så det är väl bara att gräva lite till då
du får gärna posta bilder under din arbetsgång, i denna tråd eller länka till en egen tråd
MVH
har räknat lite smått på vad balkskor kostar, det blir ca 1800:- plus spik till dessa,vectrex skrev:Jag kan se flera alternativ till balkskor.
Samma "ram" som du skulle fäst balkskorna i skruvlimmar du istället en 45x45 regel på i nederkant. På denna regel så ställer du sen in dina golvreglar. Skråskruva fast dem i ramen. För att kompensera för att golvreglarna på så vis kommer 45mm för högt jämfört med ramen kan du lägga ytterligare en 45x45 ovanpå din "ram". Detta funkar ju bara om plats för 265mm högt bjälklag finns. En fördel med detta är att du (för att förstärka golvet ytterligare) kan skruvlimma en 45x95 på platten på undersidan av dina golvreglar. Denna kommer då agera dragfläns och då får ett betydligt kraftigare bjälklag. Tänk på att vara noga med lim och skruva relativt tätt. Ytterligare en fördel med detta är att du kan lägga ner trossbottenskivor direkt på denna "dragfläns".
Finns inte platsen kan du istället jacka ur varje golvregel 45x45 i nederkant, på så vis kan du ändå använda dig av 45x45 regeln som upplag istället för balkskor. Men detta alternativ riskerar att ta längre tid än att köra med balkskor.
det blir nog en skruvlimmad 45x45 längst ner på ramen och att jacka ur varje regel, borde ju gå rätt fort om man ställer in cirkelsågen på 45mm djup
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Här kommer lite svar på dina frågor:
Jag kör tryckimpregnerat på det som inte "byggs in", alltså bärlinorna. De kommer ju sitta i den ventilerade grunden. Allt annat virke blir vanligt otryckat.
Jag kör nog på två bärlinor i stora salen där spannet är cirka 8 meter. Alltså 2,6 meter spann på golvbjälkarna.
Dessa kommer sitta på CC60 för att passa golvspånet som skall sitta ovanpå.
Vi har också bara sand under huset. Kommer hyra en jordborr och bränna av plinthålen med för att slippa gräva, men gräva är ju gratis... I hålen gjuter jag sedan en botten, sedan papprör på det som jag fyller upp med grovbetong och sätter fast järnet i som sedan håller bärlinan.
Jag kör tryckimpregnerat på det som inte "byggs in", alltså bärlinorna. De kommer ju sitta i den ventilerade grunden. Allt annat virke blir vanligt otryckat.
Jag kör nog på två bärlinor i stora salen där spannet är cirka 8 meter. Alltså 2,6 meter spann på golvbjälkarna.
Dessa kommer sitta på CC60 för att passa golvspånet som skall sitta ovanpå.
Vi har också bara sand under huset. Kommer hyra en jordborr och bränna av plinthålen med för att slippa gräva, men gräva är ju gratis... I hålen gjuter jag sedan en botten, sedan papprör på det som jag fyller upp med grovbetong och sätter fast järnet i som sedan håller bärlinan.
Hur går det för dig carl johan?
Snart klar?
Snart klar?
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Yes! Blev klar i helgen.
Här är fler bilder: http://www.missionshus.se/?p=694
Här är fler bilder: http://www.missionshus.se/?p=694
Logga in
Skapa konto
snyggt jobbat Carl Johan!
har några frågor;
vad fäste du 145x45 med mot den gamla väggen? franskskruv kanske? isf hur grova och hur tätt?
räcker 1 plintjärn i varje plint? har sett rekommendationer på 2 och bulta rätt igenom
mätte du ut och gjöt plintarna först eller satte du bärlinorna med plintjärn i och gjöt sedan? jag funderar vilket som blir bäst/enklast
CC600 ser ju bra ut... och jag som ska regla cc 330 typ... det blir trångt mellan reglarna....
MVH/T
har några frågor;
vad fäste du 145x45 med mot den gamla väggen? franskskruv kanske? isf hur grova och hur tätt?
räcker 1 plintjärn i varje plint? har sett rekommendationer på 2 och bulta rätt igenom
mätte du ut och gjöt plintarna först eller satte du bärlinorna med plintjärn i och gjöt sedan? jag funderar vilket som blir bäst/enklast
CC600 ser ju bra ut... och jag som ska regla cc 330 typ... det blir trångt mellan reglarna....
MVH/T
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholms län
· 123 inlägg
Tack, här kommer svar:thestrut skrev:snyggt jobbat Carl Johan!
har några frågor;
MVH/T
1. Den fäste jag med corrseal-skruv från Essve. Längd typ 120 har jag för mig. Zick-zack med kanske 200 mm mellan.
2. Blir säkert bättre med två plintjärn, men det sitter så in i... och det räcker för att övertyga mig. Det är ju bara 45mm i bredd som skall hållas upp, men kör på två om du är osäker.
3. Jag mätte först ut var jag skulle göra hålen för plintarna genom ett långt måttband från den ena väggen så de sitter rakt mot den. Sedan när det var dags att gjuta satte jag upp första och sista golvbjälken och hängde bärlinan i denna temporärt. Sedan hängde jag även plintjärnen temporärt ner från golvbjälken. Då fick jag järnen i ungefärlig höjd och i en rak linje.
Sedan vägde jag in den med laser, pumpade upp med domkrafter under så att den kom i perfekt höjd under golvbjälkarna och sedan borrade och bultade jag fast den i järnen och släppte ner allt för att tillslut fylla på med golvbjälkar på cc 60.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden