Jag ska lägga en större beställning hos Bauhaus och få sakerna utkörda. Jag ska även gjuta ett 10 tal plintar på ca 120 cm.

Nu letar jag efter betong/cement för gjutningen som helst ska finnas på Bauhaus (då jag får det hemkört) och som inte behövs blandas med annat än vatten. Vilken produkt ska jag välja?

SC Aero skrev:
Grovbetong
[länk]
Du får ut ca 10 Liter på en 20kg säck.......bara att börja räkna :thumbup:

Ska du inte ha ett gäng med armeringsjärn också ?
Den där behöver man alltså bara blanda med vatten och ingeting annat?

Jag ska gjuta rör med en diameter på 15 cm. Hur många säckar går det på ett rör på 120 cm? :-)

Nja jag ska gjuta plintar att sätta stolpskor i för altanen. Behöver jag ha armeringsjärn då?

Mikael_L
Anna1984 skrev:
Den där behöver man alltså bara blanda med vatten och ingeting annat?
Japp, och var ganska noga med mängden vatten, den blir snabbt knas om du tar bara lite för mycket vatten.

Jag ska gjuta rör med en diameter på 15 cm. Hur många säckar går det på ett rör på 120 cm? :-)
Ett rör på Ø15cm x120cm har en volym på V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 liter.
Dvs, det går lite drygt 2 säckar per gjutrör.

Nja jag ska gjuta plintar att sätta stolpskor i för altanen. Behöver jag ha armeringsjärn då?
Ja helst. Färdigköpta plintar saknar ofta armeringsjärn och det verkar ju ändå gå bra. Men att peta in ett par bitar av ett 8 eller 10mm järn är ju inte så jobbigt, och då vet man ju att den sen håller.
Ja, järnet kan ju vara rätt tungt att trycka in efter att betongen är på plats, bättre att ha de på plats innan man fyller röret.

Mikael_L skrev:
Ett rör på Ø15cm x120cm har en volym på V= (1,5/2)^2*pi*12 dm3 = 0,75*0,75*3,14*12 = 21,2 dm3 = 21,2 liter.
Dvs, det går lite drygt 2 säckar per gjutrör.
Tack för det! Det hade jag inte klarat själv :-).

Mikael_L
Jag presenterade det säkert svårare än det egentligen är. :o
Formeln är ju den vanliga - radien gånger radien gånger pi, som ger diametern, och sen gånger höjden på röret, så är det klart.
Räknar man med dm hela tiden får man svaret i liter.

Men istället för att bara skriva "2 säckar" så tycker jag det är en liten finess så här på forum att också presentera hur man kommer fram till saker och ting.

• Gilla
roYalSwe och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.