C
camaro1969: Provar med o-hyvlat virke ja:)
1 svar · 1,1k läst
gadu^
gadu^: Behöver man inte efterdra en trappa en tid efter montering? Gjorde det på vår och den har inte knakat något...
3 svar · 2,2k läst
Matti_75
Matti_75: Risken är att pågjutningen reser sig i ändarna pga den ensidiga uttorkningen. Slipsats tror jag skulle funka bättre, men jag vet inte hur snyggt det blir att slipa med den. Du skulle kunna spika i lite expanderspik i trappan innan du gjuter med finbetong för att förhindra detta samt binda pågjutningen till befintlig trappa. Med expanderande finbetong är det lättare att inte få så
2 svar · 4,2k läst
·
slacker
slacker: Precis, det går ju att ta en bred smyglist som möter en bred foglist!? Dvs som denna modifierade bild (Vet inte varför den ville rita en pil och inte bara ett streck...) [bild] Eller ett dörrfoder som möter en golvsockel? Samma princip som smyg/foglist men tjockare..
3 svar · 4,2k läst
·
M
Mattias Axelsson: Jag köpte på byggmax. Var exakt samma tjocklek som satt i husvagnen. Mycket formbar oxå.
2 svar · 9,2k läst
Zixten
Zixten: [citat] Inte säkert att det är så, vet om något stall där man grävt ut och gjutit ny platta och fått det att fungera bra.... Olika förutsättningar på olika ställen... Likadant med att höja taket, vissa ställen är det enkelt, andra näst intill omöjligt...
4 svar · 3,0k läst
J
Jesca: [citat] Det var en riktigt bra länk, tack Mattias.
57 svar · 22,5k läst
·
I
icho: Det brukar inte vara några problem att få fram udda dimensioner. Beijer fixade i alla fall fram udda dimensioner i klass AB till mig med bara en veckas leveranstid. Det var ju visserligen till vårat företag, men kan dom fixa till oss så borde dom kunna fixa till er med. Kostnaden skiljde sig inte märkbart från lagerförda dimensioner.
1 svar · 2,0k läst
K
KungAnka: Byggmax billigaste furugolv, eller råspont eller plywood (den billiga plywooden är inte så snygg, bättre med sån som är A-klassad på ena sidan, finns på Hallsö brädgård). MDF är ett trist och dött material, men lätt att måla och få slätt. Vill man ha billighetskänsla a la IKEA är det det som gäller, men jag tycker massivt trä oftast blir "mysigare". MDF ger samma träkänsla
19 svar · 16,4k läst
J
JOW: Det blir en himla massa vinkeljärn, räcker med skråskruva. Det är min bedömning. Kör en stor låda spånskiveskruv 4,2x55 eller vad de brukar vara. PH2 bits. Räkna två skruv per bräda och bjälke. Är du orolig att det inte räcker räkna 4 skruv per bräda och bjälke. Sätt två från varje håll.
4 svar · 1,7k läst
O
Odjuret: Skönt att TS bara är rädd för asbest, för annars så skulle han inte ens kunna gå ut... där finns det ännu farligare saker i luften... ;) Idag är dödar inte asbest så mycket, idag är det andra saker som dödar... Men hypokondri är en allvarlig sjukdom....
21 svar · 5,3k läst
jonmo
jonmo: Det är ju en aning OT, men jag tycker att det är kanon att limma fast listerna. Då kommer man runt alla problem med hål och färger, och man behöver inte börja gråta om det skulle vara en putsad vägg där spikarna bara smular sönder väggen. Jag använder denna: http://www.pattex.se/gor-det-sjalv/produkter/no-more-nails.html
15 svar · 10,5k läst
·
E
esox71: Nä asbest lär det inte vara i den vita ytputsen. Tanken slog mig dock att det kunde vara det i det gamla fixet men jag sket i det och knackade ner allt ändå. Som Fred säger, ska nog mycket till innan man stryker med p.g.a. asbest.
9 svar · 3,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Vågar inte visa den. Tänk på¨att detta är en familjesajt :)
5 svar · 2,6k läst
·
fahlis
fahlis: Den takstolen bärs upp av ytterväggarna. Alltså har du inga bärande innerväggar och du kan utan risk ta ner vilka väggar du vill …
3 svar · 1,2k läst
·
C
christofferma: Ja bra, tänkte inte på att skarva med dosa. Har suttit en u-profil på nedre delen. Men precis som du säger så blir det svårt att få det snyggt över fönsterblecket. Har en kabel-tv kabel dragen på ungefär samma vis. Suck
2 svar · 7,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ja!
1 svar · 2,5k läst
MathiasS
1 svar · 2,5k läst
C
cecar33: [citat] Ok jag ger mig trodde inte fickpingis räknades.:wow:
12 svar · 1,9k läst
S
*Sanna*: Väggarna håller på att rasa samma, därför ska det bytas INNAN det rasar....
7 svar · 1,8k läst
P
Pumba: [citat] Man behöver ju inte heller borra hålet exakt diameter, det går ju att göra större och köra med 2 flänsmuttrar, brickor eller dyl, då finns det ju lite att spela på.
5 svar · 1,2k läst
·
A
Assistenten: Hej! Behöver byta ruttet trä i fasaden pga vatten som runnit in. Detta pga otätheter längre upp. Stommen är i lättbetong, första våningen. Sedan ligger det syllar på blocken och uppåt är det trä. Någon dryg meter av syllen är skadad, i princip helt upprutten, men bärande material finns. Hur klarar lättbetong detta? Jag har hört att den är ganska okänslig för vatten. Vad jag
0 svar · 2,6k läst
Johan-
Johan-: [citat] Touche'!
10 svar · 6,5k läst
E
Ewald: Enl. NIBE Tyskland kyls frånluften ner till ca. 0 °C. http://www.nibe.de/nibedocuments/14174/M10941-5.pdf Eine NIBE Abluft-Wärmepumpe nutzt die in der Abluft enthaltene Wärmeenergie zur Gebäudebeheizung und zur Brauchwarmwasser- Bereitung. Die warme Abluft mit z.B. 20 °C wird über einen Wärmetauscher (Verdampfer) geführt und auf gut 0 °C abgekühlt, bevor sie ins Freie geführt wird. I
2 svar · 3,5k läst
F
Fröken Frida: Stämmer bra om gavlarna. Låter jättebra! Tack för din hjälp :)
5 svar · 2,8k läst
·
RoyMunson
RoyMunson: Jag ska dela av ett rum i källaren. Jag har rivit ut allt inkl platonmattan. Det fanns lim och fiberrester på bottenplattan som luktade men nu är bortslipat. Jag vet inte om det var mögel men min förhoppning är att bara spola av platonmattan som låg där och lägga tillbaka den igen. Tror ni det är ok? Det borde väl inte kunna ha fastnat nåt mikrobakteriellt på den som kan skapa
0 svar · 1,0k läst
Krilleman
Krilleman: Observera att det är olika gängor på länkarna! M8 & M6!
6 svar · 5,7k läst
·
D
danne_88: Själv tycker jag dom självklistrande papp hörnskydden är grymt smidiga. Bara spraya på med lite vatten och sätta dit dom
2 svar · 3,8k läst
·
Gruffan
Gruffan: Ungefär så hade jag tänkt mig. Tack ragnar13 då är jag inte helt ute och cyklar..
3 svar · 1,4k läst
·
anders07
anders07: OK, ja, det kan ju stämma eftersom jag inte hittar S7 någonstans i Sverige. 8+9 verkar göra precis vad jag vill och verkar dessutom rätt lätt att använda... Tack för hjälpen!
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.