Mattias Axelsson skrev:
Ja flera där orsaken angivits vara asbest. Även vi gjorde kontinuerliga hälsokontroller pga att vi jobbade med sanering och främst asbest.
Vad har det med TS fråga att göra? Ser du några tecken på asbest där och i vilken form och del? Förstår inte varför alla tror att en KV/VV ledning i ett bostadshus skulle vara isolerat öht med asbest. Inga krav på temp osv som ofta var en faktor, och moderniteten är på plats när maskin/nöthårsfilten är ersatt med MU. Det som mest skulle kunna reta luftvägarna där är ev kiselgurmassa, magnesiamassa och natriumsilikat på gasbindorna när allt är ökentorrt är det inte att leka med.

Verkar synas lite spoltråd också, är den säkert identifierad, kan vara riktigt lömsk, precis som formaldehyden i den gamla hederliga MU'n. Frågan värt om den inte kan förstärka chemtrails nu när den slipper ur kraftpappens hårda bojor.

Stava åtminstone faran korrekt som KOW nämnde tidigare. :)
 
GK100 skrev:
Det som mest skulle kunna reta luftvägarna där är ev kiselgurmassa, magnesiamassa och natriumsilikat på gasbindorna när allt är ökentorrt är det inte att leka med.

Verkar synas lite spoltråd också, är den säkert identifierad, kan vara riktigt lömsk, precis som formaldehyden i den gamla hederliga MU'n. Frågan värt om den inte kan förstärka chemtrails nu när den slipper ur kraftpappens hårda bojor.

Stava åtminstone faran korrekt som KOW nämnde tidigare. :)
GK100, precis, jag tror att kem är det potentiella problemet i det här huset. OT igen men det var riktigt skönt att bli av med den stinkande korkoplastmattan! Din kommentar om spoltråd är däremot något nytt för mig. Kan du utveckla?
 
Om det var otydligt så var det ironiskt menat, det är vanlig tunn stål eller koppartråd uppspolad på en träpinne i detta fallet för att binda runt isoleringen på rören. Syns nog lite på nån av bilderna.

Ja, om vi ska vara lite på spåret är nog ditt bygge på gränsen in i den tiden då många märkliga ämnen och material sågs som framtiden.
 
Har inget med Ts fråga att göra. Det var ett par andra inlägg om hälsorisker. Därför kommentaren.
Varför jag tror att det kan vara asbest i böjarna är för att jag sanerat x antal just för asbest.
Vad har min stavning med det hela att göra?
 
GK100 skrev:
Om det var otydligt så var det ironiskt menat, det är vanlig tunn stål eller koppartråd uppspolad på en träpinne i detta fallet för att binda runt isoleringen på rören. Syns nog lite på nån av bilderna.
Haha, missade ironin totalt. Då behöver jag inte ändra uppfattning om vad spoltråd är :)
 
Mattias Axelsson skrev:
Har inget med Ts fråga att göra. Det var ett par andra inlägg om hälsorisker. Därför kommentaren.
Varför jag tror att det kan vara asbest i böjarna är för att jag sanerat x antal just för asbest.
Vad har min stavning med det hela att göra?
Det var inte din stavning utan generellt i trådar av det här slaget. Och givetvis är asbest ett otyg i de fall det är allvar bakom, svårt att finna i fall som TS om man inte försöker göra geschäft av det som åtminstone jag ibland får en känsla av. Gäller väl iofs de flesta faror som kan göras till en rädsla för vissa människor, allt från EM-fält till de mer exotiska hjärnspökena.

Och för att dra lite nytta av din expertis, i vilken form och varför skulle asbest användas i böjarna i ett fall som TS? Varför skulle den vanliga gipsen o.dyl inte helt plötsligt duga i en så pass modern isolering där mineral-, slagg- eller glasull förekommer?
 
Ja Mattias, din länk är nog närmast en förstärkning av min tanke om geschäft och dessutom ger det ett exempel på var fullmoon kan ha fått sin procentsats 90 ifrån. Det är alldeles för svepande ordalag där för att jag ska kunna uppfatta det som något svar på min fråga om var du fått detta om böjar etc ifrån. För att göra det tydligt ser det ut som en inlaga i diverse branschtidskrifter likt EIO gällande elinstallationer, där jag för egen del har tillräckligt stor fackkunskap och insikt för att bedöma mycket som snömos. Tyvärr är det så, och synd om de som känner sig oroliga för den vardagliga asbestfaran, och då menar jag inte ev "troll" här på BH.
 
GK100 skrev:
Ja Mattias, din länk är nog närmast en förstärkning av min tanke om geschäft och dessutom ger det ett exempel på var fullmoon kan ha fått sin procentsats 90 ifrån. Det är alldeles för svepande ordalag där för att jag ska kunna uppfatta det som något svar på min fråga om var du fått detta om böjar etc ifrån. För att göra det tydligt ser det ut som en inlaga i diverse branschtidskrifter likt EIO gällande elinstallationer, där jag för egen del har tillräckligt stor fackkunskap och insikt för att bedöma mycket som snömos. Tyvärr är det så, och synd om de som känner sig oroliga för den vardagliga asbestfaran, och då menar jag inte ev "troll" här på BH.
Du får givetvis tolka allt hur du vill.
Det är ganska kul att bli kallad troll så fort jag kommenterar i en tråd och kommenterar utifrån erfarenhet.
Men det äg klart eftersom jag bara jobbat med sanering i drygt tio år och sanerat böjar i tusental så ska jag inte uttala mig i frågan . Utan överlåter det åt er mer insatta.
 
Det var inte du jag lite lättsinnigt benämnde troll, utan vissa andra trådskapare på forumet där åtminstone jag med tiden glider åt det hållet. Du ska inte bli snarstucken eller indignerad av vad jag skriver, det är helt ärligt menat då jag undrar över asbest i många fall särskilt sk böjar på 60-70 tals isolering av rör utan större krav. det är där du skulle kunna fylla i med i vilken form asbest kommer in där det i övrigt mest är sten-, slagg-, glasull med papp, gips, vattenglas, gasbinda osv.

Jag ska inte tjata mer eller verka BW det är inte avsikten men nu när du jobbat med detta kanske du vet eller fått reda på mer än det som framgår av din länk. Som verkar vara spridd i byggbranschen så att även fullmoon verkar snappat upp någon siffra, jag har uppfattat det som att denne jobbar med el.
 
Jag tog tidigare bort ett inlägg i tråden som låg precis före GK100 inlägget där troll nämndes. Jag tror att det var den personen han åsyftade.

Inlägget togs bort för att det var Off Topic, handlade om faran med asbest, mer än huruvida det finns eller ej i isolering som den vi ser i första inlägget här i tråden.

/moderator
 
Mattias Axelsson skrev:
I länken finns bilder på hur det kan se it när det är asbest i böjarna.
[länk]
Det var en riktigt bra länk, tack Mattias.
 
  • Gilla
Mattias Axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.