Byggmaterial & Byggteknik
AndersS: Gammal tretex kan lukta lite unket i vissa fall, men det märker du direkt när du kommer in i rummet.
Ladaniva: Ibland finns svaret närmare än vad man trott.. =) http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/163928-stalbalk-i-programmet-fuskbyggarna.html http://www.byggfaktadocu.se/sigmabalk-forstarkning-av-daliga-bjalklag-25973/nyhet.html
andersmc: [citat] Jo, banden måste alltid sättas i kryss. Med regel kan det räcka med en.
erobwen: Det går att läsa följande i den tekniska beskrivningen: Källarbjälklag: 15 cm tjockt korsarmerad betongplatta. Taken kalkslammas. Kutterspånsfyllning. Kan man dra några slutsatser utifrån det?
corre: Konstruktör är rekommendationen. Spännviderna inblandade kräver grova balkar eller limträbalkar.
Moomin: Hej. HIttade ingen bra avdelning för denna fråga så jag kör den här. Jo, det är såhär, att jag ska sätta upp "sten" på väggen bakom kaminen och undrar nu vad jag ska under dessa på väggen när jag limmar dit dessa. Stenen i fråga är gjorda av gips eller liknande, alltså fake, och vikten är ca 12 kg/m2. Alltså inte så mycket i min mening. Väggen idag ser ut som följer: Hus,
slacker: Vad gäller gipsväggen så finns det ju reglar i den med - Prickar du en del av dem så torde det gå fint, om det inte är så att det är OSB i väggen redan? Fästa i taket går ju även det och vinkeljärn är väl inte helt fel. Vanlig skena och L profil är egentligen sak samma - Jag brukar köra L profil för att det blir lite billigare helt enkelt. Utläggen som jag kallar dom kostar
Mikkey66: Hej. Planerar att renovera en mur som idag är byggd med betongblock liknande blocken från Våxtorp betong. Tänkte riva 2 rader och bygga upp igen eftersom muren spruckit längs med denna skarv. Min fråga är om det funkar att återuppbygga med Lecablock istället, med tanke på kommande putsning av muren ? Kan man blanda 2 olika underlag på detta sätt utan problem ? En annan fråga är om
Hagström Andreas: Jag gjorde en bänkskiva till en tvbänk av vanlig finbetong från Beijer. Den blev 1400mm x 500mm x 40mm och vägde ca 65kg färdig. Tänk på storleken och framförallt tjockleken innan du börjar då du bör orka flytta den. Nu i efterhand hade jag gjort den 25-30mm tjock istället.
larsbj: Det går och putsa så fort blocken sitter fast.
Paxman: olzon, Såg nu att du tänker lämna golvet obehandlat tills vidare. När det väl blir dags, kan jag verkligen rekommendera att du lägger epoxi på golvet, diffusionsöppen sådan alltså. Det var det första jag gjorde i huset, faktiskt redan innan vi fick tillträde för ett år sedan (minus typ en vecka!). För mig som växt upp med ett garagegolv som skulle målas "senare", vilket inte är
Stina71: Tack för svar! Särskilt de konstruktiva. Vattenspridaren på trappen kändes dock inte som vare sig aktuellt eller roligt. StefanN, hade asbest alltså inte någon effekt på resultatet i detta fall? Jag trodde att materialet hade en armerande funktion och att det var därför det ibland blandades i bruk. Därför jag blev fundersam på om det kanske blandats i för att skapa en mer
JKrister: Ja problemet är ju tyvärr inte bara det sista/första steget utan hela trappans steghöjd... Man ser inte riktigt hur hög steghöjden normalt är i trappen. Vad jag ser skulle jag uppskatta det till 16cm vilket gör sista steget till 24cm. Skulle man ändra sista steget samt bygga ett extra steg skulle man få tre steg på 13,3 cm mot resterande 16. Jag hade bestämt att inte vilja ändra
rikardherminge: Jag har svårt att komma åt att se hur det ser ut i bjälklaget. Tips? Och de originalritningar jag fått tag på från stadsbyggnadskontoret visar inga detaljer kring detta. Min hantverkare föreslog att vi skulle ta upp hål i tegelväggen på övervåningen och sedan skjuta in reglar där, för att hålla upp väggen medan vi öppnar upp på bottenvåningen. Men detta skulle innebära stora
Ömannen: Det blir nog svårt att få en plattsättare som vill ta över ansvaret för underlaget om det inte sitter fast
Pumba: Jag gjorde ångspärr först, sen kaminen, men man får med en slags duk som ska anslutas mot ångspärren så det går nog vilket som. Jag isolerade dock med lösull. nackdelen att göra det senare kan ju vara att man får ner massa spår och skit i isoleringen, jag fick mitt på plasten, det som inte trillade ner på golvet var lätt att ta med dammsugaren.
Yrrol: Mja.. Nja.. Kan ju visa bild på sommarprojektet. Jag vet att montageskruvarna är lite mjuka, bra när man monterar då skallen anpassar sig även om man dragit snett, men men anar att dom kan brytas av tillslut i detta bygget när man inte vill det. [bild] Som ni ser pelaren till höger.. reglarna sticker ut lite.. just för få väggen rak.. därför klyva den längst till vänster och då
GK100: Det är nöthårsfilt, helt ofarligt och bra på alla sätt för ändamålet.
martinradbo: Det låter vettigt. Jag efterfrågade "praxis" till detta och att slänga upp en träbit i varje kortskarv verkar vettigt. Så får det bli. Dubbelgips slipper jag helst förutom i nåt enstaka rum där ljudisolering är prioriterad.
zingo: Har inte ens börjat med detta projekt. Har byggt ett garaget på 52 kvm istället. Det kändes mer akut :wow:
corre: Med råspont eller skivor som undertak så blir det stabilt. Du behöver troligen några byggvinklar för att hålla allt på plats med. Alt kryssar du på insidan av takstolen med vanligt plank, från nok till takfot, så låser dom takstolarna sidled.
Marlen Eskilsson: Semestertider ... ursäkta att det tog ett par dagar innan jag upptäckte att den här tråden bör låsas. TS har fått svar på sin fråga för länge sedan.
verktygsgurun: Precis! En kloss och en penna är det som behövs.
pellemania: Inga problem om du följer byggbeskrivning. Laster i exempel på 2 eller 3 meter hög basäng/stödmur för gödsel är större än jordtrycket du får vid återfyllning. Bind samma ny mur med befintlig.
moga: Ok, visste inte att man kunde använda gips! Jag bygger ett litet hus på hjul så måste tänka på vikten så gips går dessvärre bort. Jag har redan köpt denna att använda på insidan: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html plus då några rullar vanlig vindpapp (Teno AC350) som jag funderar på att byta till ngt annat, om det skulle vara så att de inte funkar tillsammans med