raddforasbest skrev:
Fast när man dammsugar så låter ju maskinen mest? om man bara lyssnar vid själva insuget på slangen så låter det inte extremt mycket?...
Kanske du skulle lyssna "där bak" på dammsugaren, där utblåset sitter i stället.
Men akta dig så du inte andas in några dammrester ;)

Och du, det dör med "Kalles Asbest" var inte roligt, bara dumt.
Beter du dig lika fånigt när du pratar med din psykiater?

R
Vaddå inte roligt, var ju helfräsigt tycker du inte det apan?
JAg tycker ni är väldigt väldigt negativa.. blir såklart inte glad av vad ni påstår, då det innebär en ljudfylld miljö.

Men hur förklarar du att denna dämpare existerar? http://www.luftbutiken.se/ljuddampare/480-ljuddampare-stl-125-60cm.html
För om det enda som hjälper mot ljud i luftkanaler är minskat luftflöde borde den maskinen vara som att sälja småsten.. minska luftflödet kan man göra genom att tejpa för hålet.

Det är inte luftflödet som du ska sänka utan lufthastigheten. Det gör du genom att gå upp i area som jag skrev i din andra tråd.

Vad gäller vanliga kanalljuddämpare som du länkar till, så dämpar dom hyfsat i höga frekvenser men dåligt i låga frekvenser. De vägda bullervärden som ofta finns angivna på maskiner säger egentligen inte så mycket utan är mer en fingervisning. Det som är intressant är hur mycket buller maskinen avger vid olika frekvensband. För att helt kunna avgöra vad som krävs för att uppnå en given ljudreduktion behöver anläggningen mätas upp, antingen ute på fält eller i labb.

Om du är allergisk och/eller orolig för emissioner och partiklar så kan det vara bra att veta att vanliga kanaldämpare innehåller stenull. Jag förklarade i din andra tråd alternativ lösning. Skumplast är verkningslöst vad gäller ljudisolering p.g.a. av dess låga densitet.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
raddforasbest skrev:
Vaddå inte roligt, var ju helfräsigt tycker du inte det apan?...
Jo visst, jättekul :p

Du skall få en liten räkneuppgift. Bra att ha något att pyssla med i stället för att ligga sömnlös och oroa sig.

Vill man helt undvika ljud skall man helst inte gå över 3m/s vilket du klarar med 160
Citat från Bygga Hus
http://www.byggahus.se/forum/ventil...-tyst-ventilation.html?perpage=15#post1105998

Ta nu och räkna ut lufthastigheten i din apparat., och jämför med ovanstående värde.
Det är alltså inte flödets storlek som avgör hur mycket det låter (brusar p.g.a. turbulens), utan lufthastigheten.

Tejpar du för hålen, så ökar du nog snarare lufthastigheten, och därmed bruset.
Men att sedan fläktmotorn i sig låter mer vid högre hastighet är väl självklart.

God natt, och glöm nu inte andningsskyddet ;)

raddforasbest skrev:
Vaddå inte roligt, var ju helfräsigt tycker du inte det apan?
JAg tycker ni är väldigt väldigt negativa.. blir såklart inte glad av vad ni påstår, då det innebär en ljudfylld miljö.

Men hur förklarar du att denna dämpare existerar? [länk]
För om det enda som hjälper mot ljud i luftkanaler är minskat luftflöde borde den maskinen vara som att sälja småsten.. minska luftflödet kan man göra genom att tejpa för hålet.

Läsinnantill vad som står.

<< Rak ljuddämpare med 50mm stenullsfyllning >>
Titta sedan på några avsnitt ur Arge snickarn då det saknas fönsterfoder.

Protte

raddforasbest skrev:
[länk]

Hade tänkt göra min luftrenare ljudlös och första steget är att köpa mig en sådan här skiva [länk]
och tejpa på med dubbelhäftande tejp, då det är aluminium, föreslå annars ett bra lim.

Min fråga är OM DET ÄR FARLIGT, alltså giftigt att andas in, säg att man står och sågar i det och får i sig MASSOR av damm.
Jag kommer ha det på en maskin och därmed kommer vibrationerna skapa slitage i viss mån.

Vill inte bli överraskad efter jag påbörjat projektet så jag frågar nu istället.

OCH så undrar jag om det går att såga/skära i det, då jag måste göra det för att få det att passa, det finns handtag och annat på luftrenaren,
Hej

Det är i princip ofarligt för dig! De ev. partiklar som du får i dig är så få att du kommer inte ta någon skada av det. Så vidare du inte ska hantera flera ton av ämnet? Du får i dig mer ohälsosam ämnen genom att bara gå en runda ute eller om du äter frukt på från ICA.

//Calle

O
Skönt att TS bara är rädd för asbest, för annars så skulle han inte ens kunna gå ut... där finns det ännu farligare saker i luften... ;)
Idag är dödar inte asbest så mycket, idag är det andra saker som dödar...

Men hypokondri är en allvarlig sjukdom....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.