Byggmaterial & Byggteknik
kalubah: Pratade med LK och de tyckte inte fuktspärr behövdes i och med att det är ett mellanbjälklag.
1alexander: Tänker mest på sidokrafterna som kanske kan uppstå av te x vind eller något annat på dom yttre hörnen, se bild. Så att det inte blir som bambis ben på hal is :). Eller är det "omöjligt" att det kan hända? Annars kanske man skulle gjutit ner liknande en plint ute i hörnen, se bild som sagt. [bild]
fremax: Med dessa dimensioner känns tegel OK helt spontant! :) /fremax
frav: Jag tänkte först gjort en ram. Men det blev OSB under hela, vilket blev riktigt bra.
Fred vom Jupiter: Funkar alldeles utmärkt! Jag gjorde så för ett par år sedan. Slipade med vanligt slippapper för trä och det blev bra, inte perfekt, men bra. Den där sista blanka finishen fick jag inte, men det är kanske möjligt om man kör finare papper eller polermedel.
Pistol: Hej! Håller på att renovera min jordkällare till vinkällare :D Väggarna är massiva granitblock med ett valvat tak i murat tegel. Som ni kan se på bilderna har man murat upp en vägg (där det också suttit en dörr) mitt i, eller nästan mitt i. Min fråga är om ni tror att jag kan riva denna vägg utan att det påverkar bärigheten i taket? Jag kan inte se att den murade väggen är
Östlund: Låt dom gipsa klart som jag skrev i det tidigare inlägget. Det är inga som helst problem att fästa hammarbandet efter det är gipsat. Jag gissar på att stålprofilerna kommer att gå horisontellt, och då är det inga problem. Om inte så kan ni slänga dit några kortlingar av plyfa mellan stålprofilerna innan dom drar dit gipsen. Just där väggen är tänkt att gå.
Yrrol: Bytte en dålig pelare på ekonomibyggnaden. Jag kopierade den gamlas mått. Nu när allt är uppsatt så är den andra pelaren lite förkort. Jag tror den är skadad nertill och krympt på längden. Det syns på andra delarna att så är fallet. Tyvärr är det ju inte så bara att mäta sig fram vad som är rätt och fel då det är dålig precision i hela byggnaden. Så vad jag tänker då
Stefan N: Inte på microlit i alla fall.
erk_s: Hej Jag är i full gång med att renovera ett sovrum och eftersom huset är byggt utan isolering i innerväggar så har jag tänkt komplettera med det. Jag har fått ett gäng balar med bjälklagsisolering typ stegljudsskivor Paroc SSB1. Dessa har jag tänkt att använda i våra innerväggar. Finns det några nackdelar med det eller funkar det prima? Något man bör tänka på när man isolerar
JohannesR: OK Jag bor i Uppsala trakten, hur långa plintar måste man ha? Hur många behövs på 7 meter?
jackass: [citat] 2 hörn på samma långsida har samma utformning. Verkar vara samma utformning som alla väggar, 2tum5plank med tretex på båda sidor.
Nygge72: Idag består toaletten av en modern torrtoa, som då skall bytas ut mot en WC. Men jag tror ej det behövs något avluftningssystem till detta avlopp, då jag kan tycka att det är något entreprenadfirman borde ha grävt ner i så fall i samband med att de grävde ner tryckavloppet. Får googla lite och se vad jag kommer fram till =)
hantverkare1: Råspont kanske? Billigt, snabbt och man kan fästa vad man vill vart man vill
Sommartorparn: .....Och på en sådan puts fäster inte kalkfärg speciellt bra. Passar bättre med kc- färg hydraulit. Bäst är om du kan bättra med samma färg som varit innan.
xelirator: Nu skall bygget dra igång snart. Tänkte sätta en regel mot alla väggar o sedan bärlinor ...men nu märkte jag att de va ganska dåligt med reglar inutiväggarna. Inga cc60 här iaf...reglar finns men trodde de skulle va fler, vilken skruv är bäst? ?Fransk skruv eller långa träskruv? Kom gärna med tips...
hantverkare1: Taket behöver ju inte ha lutning om du inte har något annat än växter
Barkis: Har bytt några fönster och putsen har släppt, är även ihålig på kvadratmeter stora ytor, trapphuset är ouppvärmt och är murat med tegel, in mot huset är det inte tegel utan något träaktigt antar jag, sitter glasfiberväv på väggarna nu. Nu till frågan vad jag ska använda mig av för att putsa allt med? Skulle vilja lägga på något med lite grövre struktur i över alla ytor så
Östlund: Vill du vara riktigt seriös så gjuter du upp en klack runt rören efter. Som du sedan klär in med klinkers :) Är hålet djupt så kan du fylla botten med typ frigolit. Inte nödvändigt att gjuta en kaka på 50cm :)
Johan Jatko: Nu blev det som så att jag tar bort en rad med takskivor åt gången och följer efter och skruvar fast glespanelen allt eftersom för att inte isoleringen ska åka ner på backen. Är nästan färdig nu, men det var mer jobb än väntat. Kommer att fästa innerväggarna mot glespanelen på dom ställen som man inte kan komma åt att dra fast i en takstol. För det är ju trots allt 28x70 var
Helioz: [citat] Bom = Putsen låter ihålig när du knackar på den, måste då knackas bort. C-bruk = Färdigblandat Putsbruk C 0-1mm fraktion Filtar gör du med en filtbräda: [bild] Absolut ingen Demidekk eller liknande plastfärg på skorstenen. Du måste undersöka vilken typ av färg den är målad med nu, det styr helt färgvalet.
HobbyJohn: Uppdatering: Jag körde vanligt mur&putsbruk C. Fyllde håligheterna och putsade en jämn yta som jag sedan kan kakla på. Får se hur det blir.
prototypen: Mitt verkstad mellanbjälklag har limträ 66 x 490 med CC 1100 mm samma spännvidd som ditt garage och är dimensionerat för 270 kg per m2. med 95 mm tjocklek kan man ha lägre bygghöjd men jag kommer inte ihåg den beräkningen. Känns stumt när man går på golvet. Protte
EndZone: Stort tack för en tydlig beskrivning MaxPax, t om jag förstår nu :)
Simeon Frid: Jag ska till att renovera ett av rummen i källaren (som är inredd, isolerad och fuktfri boyta), framför allt vill jag bli av med den förskräckliga glasfibertapeten/vävtapeten som sitter på väggarna. Det sitter också en liknande vävtapet i taket, dock med ett annat mönster. Här kommer bilder på rummet: [bild] [bild] [bild] Okej, så nu har jag dryftat ett par alternativ. Det första
Johan Jatko: Har rivit ut hela ekonomidelen, och håller på och sätter upp glespanelen i taket. Såg samtidigt att väggreglerna runt själva garaget har varit 45x95. Hade tänkt sätta 45x70 istället, det borde väl inte behövas mer än så? Då får jag ju samtidigt 25mm större i badrum och toalett (som redan är smal). Finns det någon regel som säger att man måste ha 45x95 runt garaget? Eller kan