LillaHon
LillaHon: Nu har jag skitit bort eländet! Motsvarande Ett ordentligt gumpass! Ska jag nu bemöda mej med skrapmaskin o ta bort limmet/gamla bitten oxå??
3 svar · 2,7k läst
B
ByggNiclas: Hej, Har putsat väggen och efter det att den torkat har det dykt upp prickar på ett par ställen. Jag var noga med att göra ren den innan men uppenbarligen är det något som gjort att det "blött" igenom och bildat dessa brun-rost-liknande ringar. Nån som varit med om detta och som har tips om hur man kan få bort dom? //N [bild]
0 svar · 962 läst
·
U
uruguru: [bild] Det blev puts med cementbruk A
3 svar · 3,6k läst
·
Z
ZipLock: [citat] Kan tipsa om skruv av märket Grabber när man ska skruva OSB eller gips på stålregel. Fungerar utmärkt och finns på K-rauta och Bauhaus.
7 svar · 4,4k läst
·
cederbusch
cederbusch: [citat] De vilar på ytterväggen (plankvägg) samt hjärtväggen våningen under. Ett spann på kanske 4,5-5 meter. Limträbalken löper tvärs över bjälklaget på mitten ungefär. Jag hade väl kunnat ha en längre limträbalk som gått till gavelväggen istället och förankrat den där. Men det är problematiskt att få in en så lång balk i det utrymmet så jag delade av den.
10 svar · 4,2k läst
·
E
emde: [citat] För mycket jobb och för tajt budget.
9 svar · 1,4k läst
K
krr: Har inte kommit till skott än :D, men var präcis på vinden varifrån det går att kasta en blick på överramarna. Nu är dom 80 år gamla men ser faktisk fortfarande jättebra ut. Lite torksprickor, men inte något farligt. Och dom är inte skarvade på höjd med stödbenen/kattvindsväggen -- det var det jag tänkte dubbelkolla. Jag hittade också där man har spikat stödbenen i
5 svar · 8,3k läst
·
T
tobbew: Jag valde att göra en vot i alla fall. Jag har tagit ur S100-isoleringen och lagt i en 300 på 20cm bredd längs med hela muren. Om det behövs eller ej får vi kanske aldrig svar på, men det blir då en rejäl kant på 20cm mur + 20 cm vot. Drar vi även in pelarna några cm från ytterkanten så att trycket utåt kanske minskar lite så blir det nog super! Vi får hoppas på det i alla fall.
1 svar · 3,4k läst
·
M
Mrp666: Har rivit vägg,golv och nu reglat upp golvet så det är ok, står nu o trampar lite över hur jag ska göra med väggen med isolering mm. Väggen ser ut så här från utsidan: Puts , timmervägg , inv puts,treetex eller va det heter. Har läst runt men jag är nog trög.. plast ska jag inte ha , isolering på insidan är sådär ? Ska smälla upp 2"3 reglar sen osb ,gips. Ska man ge fan i
0 svar · 919 läst
F
fiskbuggaren: I mitt kök har jag frilagt bjälkarna i bjälklaget i taket. Min första tanke var att bygga ett undertak med reglar i utrymmena mellan befintliga, men i mitten är det krysskolvat vilket gör att mina reglar bara får plats halvvägs. Jag ser några alternativ: 1) häng undertaket i befintligt bjälklag. Det skulle då vara förankrat i kanterna och precis på mitten. Troligen en markant
0 svar · 1,0k läst
J
johmi: Vilket spackel hade du i tankarna? Klinker har jag nästan uteslutet eftersom man, där vägg ansluter mot golv, gjort en radie, typ ölburk/flaska. Tillskjutande fukt finns. Garaget är nedsprängt och står på berget, liksom förmodligen 1/3 av resten av huset (bygg 1938), Under golvet i källaren ligger det, vad jag har hört, ett varv med tegelrör, iövrigt ingen dränering. Marken runt
3 svar · 4,3k läst
T
tobbew: Tack för tipset. Jag vet inte riktigt om jag har någon hjälp av det, jag känner inte att jag helt och hållet har förkunskaperna för att förstå vad programmet spottar ur sig. Men en sak som i alla fall är klar är att pelarna kommer till ungefär 50% stå på lecasten och andra halvan av pelaren kommer stå på gjuten platta. Plattan gjuts alltså inom en mur av lecasten. Stenen ska utan
7 svar · 3,1k läst
T
SBH: ser ut som det vore sorts mineralskiva och ingen masonit.
10 svar · 56,2k läst
·
H
hempularen: Jag har med framgång hängt upp en radiator på ca 60kg med kemankare i en hålstensvägg.
4 svar · 11,1k läst
P
perkaby: Fanns på Clas Ohlsson också: http://www.clasohlson.com/se/Dammskydd/40-7846 Tänk vad lätt det är när man får rätt namn. Har gogglat nästan alla kombinationer av damm, plast, dörr, sluss, men dammskydd testade jag aldrig... :banghead:
3 svar · 9,4k läst
F
flaektrem: För den nyfikne har jag lagt ByggMax vindduk i mitt tak och innan plåten kom på blev duken utsatt för regn, men höll tätt. Borde funka även med kondens i framtiden
1 svar · 8,6k läst
F
Folkskolan: Men vi vill också upp ca 30-35 cm + att få det plant, kan skilja upp emot 10cm i höjd på det befintliga golvet..
7 svar · 5,9k läst
L
Loopy: Jag har satt 95 mm dörrfoder och 140 mm golvlist. Skurklossen är 150 x 100. Det blev riktigt snyggt (om man får säga det själv).
1 svar · 2,6k läst
E
SBH: skall bara vara skruvat. kan va limmat
1 svar · 2,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: Ett gott skäl till att inte använda tryckt virke är att det riskerar att lukta illa om det blir fuktigt + att det är knepigt att måla på. Om karmen blir så blöt att den ruttnar borde du snarast åtgärna roten till det problemet, och montera karmen så att den bara via karminfästningarna har kontakt med källarväggen. Lägg takpapp under karm/tröskel så kommer dom delarna också klara
1 svar · 1,8k läst
M
moga: Okej! Funkar det med vindpapp även på undersidan av golvbrädorna istället för diffspärr? alltså på båda sidorna av isoleringen? Den här menade jag: http://www.bauhaus.se/isolina-luftsparr-130cm.html#full-description
3 svar · 2,1k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej, Skall göra en vindslucka på min gavel. Har en lucka inne som är för liten för FTX aggregatet. Fick såga upp ett större hål i fasaden. Hur skulle ni gjort? Skall tilläggas att jag håller på att lägga ny fasad på den gamla, så hålet försvinner nu. Fasaden är "Mälar panel" (Z-panel, bas panel). 1. Göra hålet klart, anpassa luckan efter måttet på backen. Få den i linje med
0 svar · 3,4k läst
A
AlfredJ: Hejsan. Är i full färd med att bygga om entrén till huset. Och närmaste byggvaruhandeln är Jem&Fix. Jag har inhandlat ett gäng med vangstycken som jag tänkte skulle vara smidiga att bygga av. Men jag har nu kommit på att dessa blir osmidiga att använda. För när jag mäter på dem så får jag dem till att varje steg är 165mm höga. Vilket då krånglar till det med täckbrädor som
0 svar · 2,6k läst
A
AndersS: Ska du isolera den och ha skivor på insidan eller sätta panel på utsidan finns inget behov av extra förstärkning i form av speciella skivor, fungerar bra med vindduk. Asfaboard eller utegips använder man i ditt fall om det ska stå utan något ytskikt under längre period, t.ex. över vintern. Under förutsättning att det är en "normal" stomme.
7 svar · 6,6k läst
C
Chippe: Börjar fundera på hur tätt renoveringsgipset skall sitta mot varandra eller en list runt ytterdörren som inte tas bort. Byggmax säger 2-3 mm mellan kanter men det är inget jag hört eller sett nån annanstans. Gipsskivornas smalnar av ett par cm ut till till kanterna på båda långsidorna samt att de är fasade. Gissar på att de bör kapas så att tjockleken på skivan är jämn vid
0 svar · 1,8k läst
S
sblixten: Det borde fungera, men det är för lite information du ger. Vad bär pelaren upp? Ser ut som att balken på långsidan som takstolarna vilar på bärs av denna pelare?
1 svar · 1,6k läst
·
N
norrbottenstorpet: Vad finns på andra sidan väggen? Går väggen rätt igenom hela huskroppen?
1 svar · 1,6k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Kan du inte öka betongen m 1-2 cm? För om du lägger 1 nät till så ökar du höjden på armeringen o då blir det ännu mindre betong
15 svar · 31,4k läst
·
Z
zeltber: Jag har kikat på beräkningsmodellerna för öppningar i fasader. Då är det punktlaster på pelare som avses och utbredda laster längs med väggliv. Håller nu på att försöka beräkna detta själv genom ett program från strusoft som heter frame analysis
2 svar · 6,1k läst
·
D
Dave R: Är det någon som har erfarenhet av håltagning igenom masonitebalkar? Och vad för åtgärder/förstärkningar som krävs? Balken i det här fallet heter H200 B.
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.