Då våning 1 måste färdigställas innan våning 2 finns ett litet problem. Jag behöver sätta innertak av gips nu i sommar, medan golvbjälkarna till våningen ovanför kommer bytas ut till våren. Det finns inget utrymme för att regla 45x45 under de befintliga golvreglarna då detta påverkar den färdiga takhöjden. Stålband blir svårt då golvbjälkarna kommer bytas ut.

Lite omständigt men..

Skråskruva glespanelen uppifrån.
När bjälkarna skall bytas ut lossar du skruvarna från en bjälke i taget och byter den.
Skråskruva sedan fast glespanelen på samma sätt igen fast i den nya bjälken (shimsa med masonit vid behov.).
Börja byta nästa bjälke.
Upprepa tills alla är utbytta.

JOW skrev:
Lite omständigt men..

Skråskruva glespanelen uppifrån.
När bjälkarna skall bytas ut lossar du skruvarna från en bjälke i taget och byter den.
Skråskruva sedan fast glespanelen på samma sätt igen fast i den nya bjälken (shimsa med masonit vid behov.).
Börja byta nästa bjälke.
Upprepa tills alla är utbytta.
Vinkeljärn skulle fungera i så fall, det blir enkelgips och just ingen ytterligare belastning på innertaket. Skulle även fungera med spikband, men då blir det sneddragningsbelastning som vill få glesen att rotera runt sin egen axel.

Inte för att jag vill ifrågasätta men varför byter du inte golvbjälkarna innan, det känns som att du kommer få ett dubbelarbete. Att dessutom spackla och måla gipsen med risk för att den spricker känns ju inte heller helt ok.

Nu vet jag inte hur det ser ut, men ett alternativ skulle kunna vara att man reglar med nya golvbjälkar mellan de gamla som man sedan fäster innertaket i och sedan när man river på övervåningen så är det bara att plocka bort de gamla.

Det blir en himla massa vinkeljärn, räcker med skråskruva.
Det är min bedömning.

Kör en stor låda spånskiveskruv 4,2x55 eller vad de brukar vara. PH2 bits.
Räkna två skruv per bräda och bjälke.
Är du orolig att det inte räcker räkna 4 skruv per bräda och bjälke. Sätt två från varje håll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.