Jag har försökt att täcka lite dyckerthål i golvsocklar och foder med latexfog. Men jag tycker det blir så kladdigt. Såg att husleverantören använde någon typ av tip-ex eller liknande.
Finns det något bättre alternativ till latexfog som liknande tip-ex eller kanske någon vit märkpenna eller liknande? Något som inte klibbar så mycket eller täcker mer än just dyckerten eller hålet den ska täcka.
Finns det något bättre alternativ till latexfog som liknande tip-ex eller kanske någon vit märkpenna eller liknande? Något som inte klibbar så mycket eller täcker mer än just dyckerten eller hålet den ska täcka.
Produkter som diskuteras: "dyckerten"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det handlar om teknik, det går alldeles utmärkt att fixa det med latex. Man trycker i hålet och drar till med fingret sen tar man papper och tar bort allt utom i hålet, inget som helst kladd och hålet fyllt. Ta några lister och öva på så lär du dig.
Sitter de djupt inne kan du lägga på en bit målartejp, trycka hål med t.ex. skruvmejsel och så tryck in latex, ta bort tejpen och släta till med fingret. Små djupa hål är knepigt eftersom det blir en del på utsidan.
När det torkat kan man försiktigt skära bort överflöd med ett blad till en brytbladskniv, akta färgen bara...
När det torkat kan man försiktigt skära bort överflöd med ett blad till en brytbladskniv, akta färgen bara...
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Pennan är alltså inte till för detta utan för att skriva/markera på omöjliga ytor....men jag använder den bara till att dölja spikskallar med.
http://artisantool.co/image/data/pdf/Flyer_A4_Pica_GEL_E.pdf
http://artisantool.co/image/data/pdf/Flyer_A4_Pica_GEL_E.pdf
Fungerar denna även om dyckerten är inspikad ganska djupt? Går det att fylla hålet med vaxet från pennan? Funderar på att köpa en sån här för att slippa hålla på med latex (trött på det).verktygsgurun skrev:
Ja den fyller hålet som blir efter dyckertpistolen, ej nödvändigt att måla över sen. Vaxet är ganska mjukt och lätt att gnugga i. Pennan kostar runt en hundring och kanske inte är så jättebilligt men resultatet är mycket bättre än latexfog.jockebq skrev:
Mina snickare sa att de hade en flaska med vanlig tippex till spikskallarna.
Jag tog en listbit och åkte ner till färgbutiken så de läste av vilken färg det var och så fick jag en liten burk med hem, tillsammans med en fin pensel blev det jättebra.
Jag har dock spikat mina lister förhand och använder inte latex till några spikskallar.
Jag tog en listbit och åkte ner till färgbutiken så de läste av vilken färg det var och så fick jag en liten burk med hem, tillsammans med en fin pensel blev det jättebra.
Jag har dock spikat mina lister förhand och använder inte latex till några spikskallar.