Jag har försökt att täcka lite dyckerthål i golvsocklar och foder med latexfog. Men jag tycker det blir så kladdigt. Såg att husleverantören använde någon typ av tip-ex eller liknande.

Finns det något bättre alternativ till latexfog som liknande tip-ex eller kanske någon vit märkpenna eller liknande? Något som inte klibbar så mycket eller täcker mer än just dyckerten eller hålet den ska täcka.

Det handlar om teknik, det går alldeles utmärkt att fixa det med latex. Man trycker i hålet och drar till med fingret sen tar man papper och tar bort allt utom i hålet, inget som helst kladd och hålet fyllt. Ta några lister och öva på så lär du dig.

köp en liten tub snickerispackel det är betydligt mycket lättare.

Ha inte latex om du inte tänker måla över. Ser fint ut när det är nygjort med det blir fullt av damm så småningom och ser fördjävligt ut. Men det kanske du hade tänkt på.

Varför inte bara en tunn/rund pensel och listfärg?

Sitter de djupt inne kan du lägga på en bit målartejp, trycka hål med t.ex. skruvmejsel och så tryck in latex, ta bort tejpen och släta till med fingret. Små djupa hål är knepigt eftersom det blir en del på utsidan.
När det torkat kan man försiktigt skära bort överflöd med ett blad till en brytbladskniv, akta färgen bara...

Vitt vax på penna är super! Vitare än latexfog dessutom. Gnugga i vax och torka av med trasa/papper ca 3 sek per hål.
ImageUploadedByByggahus.se1406447768.046757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

verktygsgurun skrev:
Vitt vax på penna är super! Vitare än latexfog dessutom. Gnugga i vax och torka av med trasa/papper ca 3 sek per hål.
[bild]
Den där var ny för mig. Ser ut att vara grymt smidig!

Pennan såg ut som ett bra alternativ.

Ingen som vet vad den där tip-ex liknande produkten kan vara?

Anna1984 skrev:
Pennan såg ut som ett bra alternativ.

Ingen som vet vad den där tip-ex liknande produkten kan vara?
Tip ex liknande produkten är helt enkelt bättringsfärg till fönster i nyans S0502-Y finns att köpa hos "riktiga" bygghandlare.

verktygsgurun skrev:
[bild]
Fungerar denna även om dyckerten är inspikad ganska djupt? Går det att fylla hålet med vaxet från pennan? Funderar på att köpa en sån här för att slippa hålla på med latex (trött på det).

jockebq skrev:
Fungerar denna även om dyckerten är inspikad ganska djupt? Går det att fylla hålet med vaxet från pennan? Funderar på att köpa en sån här för att slippa hålla på med latex (trött på det).
Ja den fyller hålet som blir efter dyckertpistolen, ej nödvändigt att måla över sen. Vaxet är ganska mjukt och lätt att gnugga i. Pennan kostar runt en hundring och kanske inte är så jättebilligt men resultatet är mycket bättre än latexfog.

verktygsgurun skrev:
[bild]
Nu har jag beställt två sådana där pennor :-)

verktygsgurun skrev:
Tip ex liknande produkten är helt enkelt bättringsfärg till fönster i nyans S0502-Y finns att köpa hos "riktiga" bygghandlare.
Ska även iväg imorgon och köpa den där bättringsfärgen.

4355165A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen är jag kit:ad för det mesta :D

Redigerat:
Mina snickare sa att de hade en flaska med vanlig tippex till spikskallarna.

Jag tog en listbit och åkte ner till färgbutiken så de läste av vilken färg det var och så fick jag en liten burk med hem, tillsammans med en fin pensel blev det jättebra.
Jag har dock spikat mina lister förhand och använder inte latex till några spikskallar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.