Vi har köpt ett enplanshus med vind, ej möjligt att inreda vinden. Så huset är ett enplanshus. Huset är relativt nybyggt och byggåret är 1991!
Nu till min fråga. Mellan vår matdel och köket står det en halvvägg och en stolpe. Förstår ju att halvväggen inte är bärande. Men hur vet jag om stolpen är det? Vill såklart få bort denna konstiga del som skiljer dessa rum åt och istället ha öppnare planlösning.
Någon kunnig här som kan hjälpa mig?
Försökte bifoga planritningen men lyckas inte!
Nu till min fråga. Mellan vår matdel och köket står det en halvvägg och en stolpe. Förstår ju att halvväggen inte är bärande. Men hur vet jag om stolpen är det? Vill såklart få bort denna konstiga del som skiljer dessa rum åt och istället ha öppnare planlösning.
Någon kunnig här som kan hjälpa mig?
Försökte bifoga planritningen men lyckas inte!
Redigerat:
En skiss/ritning över huset underlättat.
Står stolpen mer eller mindre mitt emellan husets långsidor?
Finns det några väggar i resten av huset som går i linje med stolpen?
Mät från ytterväggarna till stolpen, gå upp på vinden och mät ut samma mått, hamnar den uppmätta punkten på/vid en takstol?
Står stolpen mer eller mindre mitt emellan husets långsidor?
Finns det några väggar i resten av huset som går i linje med stolpen?
Mät från ytterväggarna till stolpen, gå upp på vinden och mät ut samma mått, hamnar den uppmätta punkten på/vid en takstol?
Jag antar att gavlarna på huset är på vänster & höger sida av ritningen.
Kan nästan till 100% garantera att pelaren inte är bärande.
Jag misstänker att dom satte den för att hålla halvväggen på plats, så att den inte skulle vicka.
Den vägg som går från gavel till gavel mellan bl.a. vardagsrum-tvättstuga kan vara bärande, men det går inte att säga säkert.
Kan nästan till 100% garantera att pelaren inte är bärande.
Jag misstänker att dom satte den för att hålla halvväggen på plats, så att den inte skulle vicka.
Den vägg som går från gavel till gavel mellan bl.a. vardagsrum-tvättstuga kan vara bärande, men det går inte att säga säkert.
Stämmer bra om gavlarna.
Låter jättebra!
Tack för din hjälp
Låter jättebra!
Tack för din hjälp
Klicka här för att svara