Sätter upp takpanel i ett rum. Tyvärr hamnar takdosan för el i skarven mellan typ tre plattor. Sådant är livet... :|

Grejen är att dosan redan är på plats med el i, hur sågar jag hål i plattorna med en hålsåg utan att kunna ha centrumborr i hålsågen? Centrumborren skulle ju borra sönder allt i takdosan :P Och utan centrumborren har ju hålsågen en tendens att fladdra runt en hel del... :thumbdown:

Tacksam för smarta tips :)

Skippa hålsågen och använd en kniv istället.

Går det inte att peta undan kablarna och montera magneten och sedan köra försiktigt , men bryt strömmen innan du sågar

Du skulle kunna såga ut en hålbricka som du sedan skruvar fast i taket för att guida hålsågen.
guide-plates.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Skippa hålsågen och använd en kniv istället.
Kniv?!? Skivan är svår nog att såga i som det är med vanlig fogsvans :P Kniv låter lite... tungt :P Jag betvivlar att jag ens skulle kunna göra ett hål i skivan med kniv... Men tack för tipset! :)

cecar33 skrev:
Går det inte att peta undan kablarna och montera magneten och sedan köra försiktigt , men bryt strömmen innan du sågar
Peta undan kablarna, jaa jo det kanske kan gå... Men vad är det för magnet du pratar om?!? Bryta strömmen låter som en lysande idé ;)

Helioz skrev:
Du skulle kunna såga ut en hålbricka som du sedan skruvar fast i taket för att guida hålsågen.
[bild]
Ja jag har använt hålbrickor tidigare när jag satte rotdosor i väggen, grejen var att där skulle jag sedan renovera väggen. Det här taket är helt nytt, känner mig inte så jättesugen att skruva fast hålbrickorna i det ;) Var inne på samma tanke, vet bara inte hur man ska få den att sitta fast...

Kapa centrumborret lite och kör nästan helt igenom med sågdelen. Sista biten tar du med kniv om du inte vågar chansa..

IMG_20140612_002829.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär gjorde jag när den som monterat taket inte orkat göra ett riktigt hål...

För att förtydliga, centrumborren på bilden är endast där för att centrera klossen, tog bort den innan jag borrade.

• Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Skippa centrumborret och håll hålsågen snett så att du bara borrar med någon/några centimeter på ena kanten, när dy kommit en bit in lutar du sakta tillbaka hålsågen så blir det perfekt. Testa på en slaskbit först så du får in tekniken.

echX skrev:
Kniv?!? Skivan är svår nog att såga i som det är med vanlig fogsvans :P Kniv låter lite... tungt :P Jag betvivlar att jag ens skulle kunna göra ett hål i skivan med kniv... Men tack för tipset! :)
Haha, jag läste inte ditt inlägg ordentligt ser jag. Fick för mig att det var takgips :D.
Du har ju fått många andra bra tips nu ser jag :)

Eller biltemas variant om de har den kvar? Funkar lika bra och är lite billigare. . Och mer eller mindre identisk.

Hålbricka modell lite större kan man spänna fast med brädor mot golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.