Precis klar utvändigt och ska nu ge mig på invändigt, stora frågan är valet av skivor? Har fått olika svar/tips beroende på vem jag frågar, så gör ett försök att bli klokare här..?
Till att börja med så har jag redan börjar riva bort de hemska masonitskivorna på väggarna, jävla tråkigt, men nån sa att det var nödvändigt?
På ytterväggarna som är plankväggar tänker jag mig osb+gips då jag bytt storlek och form på vissa fönster, frågan här är vilken gipsskiva jag ska välja? 13mm eller 6mm?
När det gäller innerväggarna har jag blandat med både råspont- och plankväggar, slipper gärna osb här då jag fått för mig att väggarna blir väldigt breda då? -Funkar det att sätta 13mm gips rakt på en något ojämn råspont- eller plankvägg? Eller är osb att föredra även här?

Hej och välkommen till Byggahus

13mm gips gissar jag dom flesta använder....
Ang "något" ojämn råspont- eller plankvägg....hur ojämnt är det? ...utan att ha sett hur det ser ut så beror det nog mer på ditt krav på hur slutresultatet ska bli.....

• Gilla
Eyerash
  • Laddar…
Det brukar fungera bra med 13 gips och är att föredra,gipsen går ju inte att skruva inn i svackorna och kräver en någorlunda jämn yta ,men skruvar man på höjderna bör det bli bra,annars osb.

Vilken gips du ska använda beror på vilket resultat du önskar och hur mycket jobb du vill lägga ner.

6mm gips är vanligen relativt böjbar och har oftast ett lite hårdare ytskikt som gör att skruvarna inte går igenom så lätt. Det gör att det inte är så kritiskt att underlaget är plant. Nackdelen är att väggen kommer se ut som en bulig masonit-vägg.

13mm gips är omvänt betydligt formstabilare, men det är väldigt lätt att dra igenom skruvar om det inte är stumt bakom där man skruvar.

Jag har en 20-talskåk med väggar av 2" eller 2"½ spontad plank, samt en del innerväggar i gammal råspont. Där jag inte av någon annan anledning valt att regla ut väggarna så har jag skruvat gips direkt på de gamla underlagen. Jag har provat både 6 och 13mm gips, men använder nu nästan bara 13mm eftersom det blir snyggare. Jag har då gått tillväga på följande vis:

Plankväggar: Börja med att spika eller skruva fast eventuellt lössittade plank. Dra sedan ur alla gamla spikar som hållit masoniten och annat onödigt järnskrot. Gå sedan över väggen med snickaryxa och en kraftig hyvel, typ rubank, och ta bort alla utstående knölar ner till något slags "medelnivå".Jag har även ett par gånger bytt några plankor som slagit sig flera centimeter som jag inte orkat yxa plana. Slutligen, försök att identifiera var skruvraderna i gipsen kommer att hamna och fyll ut eventuella svackor där med träkilar, masonitremsor eller några lager tjockt papper. Det behöver inte bli perfekt, men med 13mm gips är det bra om det inte är gropar på mer än ett par mm, annars far skruvarna igenom. Långa, mjuka böjar, typ att det blir en glipa på 5-10mm på mitten av ett 1,2m vattenpass gör inte så mycket, så pass böjlig är även en 13mm gipsskiva, det är mer en utseendefråga hur pass plan vägg du vill ha till slut och hur mycket jobb du vill lägga ner.

Råspontsväggar: egentligen lika som plank, men här är det oftast enklare att byta dåliga brädor än att hålla på och jämna till dom. Är det spikat med klippspik behövs det ofta kompletteras med mycket ny spik då klippspikarna är koniska och därmed släpper när virket torkar. Då råsponten i mitt hus över lag är horisontell och ganska rulig så är det svårare att jämna till för skruvradena. Lösningen brukar vara att göra en massa små masonitbitar som skjuts in vid behov mellan råsponten och gipsen när en skruv hamnar där det är en grop bakom. Funkar givetvis bara i skarvarna, men om en skruv går rätt igenom när man skruvar mitt i skivan så är det ju inte värre än att man drar en ny strax ovanför eller under.

• Gilla
JohanWWW och 8 till
  • Laddar…
Tackar för bra svar som lett mig till ett beslut om osb+13mm gips på ytterväggarna och endast 13mm gips på innerväggarna. :thumbup:

Om du använder OSB-skivor räcker det med 6 mm renoveringsgips på dom.

Har man samma problem om man drar med skruvautomat eller räddas man av djupstoppet?

Min erfarenhet är att skruvarna oftast ser ut att dra väldigt fint även när det är dåligt bakom för att rätt vad det är några sekunder efter att man tagit bort dragaren bara fara rätt in i skivan. Så jag tror inte skruvautomat hjälper särskilt mycket, snarare tror jag man har bättre känsla med lösskruv och vanlig skruvdragare när man håller på med sådana här ojämna underlag. Efter ett tag lär man sig att känna när det inte kommer bli bra och kan backa och flytta skruven innan man har ett stort hål att spackla.

Jag instämmer om farhågorna med 13mm gips. Finns det inte stöd precis bakom skruven går den väldigt lätt igenom eller skivan knäcks.

Skulle köra med 6mm skivor som är mycket segare och formbara rätt mot befintlig vägg. Ganska trevliga att jobba med också då bångligheten är ok.

I andra hand sätta typ 28x70 reglar först och sen OSB+13mm gips. Men detta är mycket mer jobb och stjäl rumsyta. Dessutom känns det onödigt då OSB, är till för att kunna skruva upp saker vilket dina befintliga väggar klarar fint ändå.

Skulle inte ta ner masonitskivorna, dom är ju ganska jämna och hårda (platta och fina). Däremot Tretex skulle jag ta ner då dom är för mjuka för gips och det blir bökigt att skruva upp något hårt mot (tex vägghyllor) väggen då skivan riskerar att knäckas pga bristande stöd underifrån. Så har du masonit kvar på några hela väggar låt dom sitta (svårt att sluta mitt på en vägg utan att det syns genom gipset...)

Tipsar om att börja med 6mm i ett rum så du får känsla för den.

Redigerat:
S
cecar33 skrev:
Om du använder OSB-skivor räcker det med 6 mm renoveringsgips på dom.
dock är 13 bättre i ljuddödar egenskap

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.