Vad gör man när det ser ut såhär i det gamla pannrummet?
Bruk och puts på gammal "vassmatta" lossnar eller är på väg att lossna.
Kan man låta en murare förstärka/fylla på med nytt bruk, för att binda ihop det som är påväg att rasa, och där det redan rasat bort? Eller, måste man först knacka bort allt löst?
Jag hoppas att det finns någon teknik/material som man kan använda utan att behöva knacka ner allt löst först. Tacksam för tips!
Och, finns det risk att det finns asbest iblandat i denna typ av bruk/puts?
Tack på förhand!
Bruk och puts på gammal "vassmatta" lossnar eller är på väg att lossna.
Kan man låta en murare förstärka/fylla på med nytt bruk, för att binda ihop det som är påväg att rasa, och där det redan rasat bort? Eller, måste man först knacka bort allt löst?
Jag hoppas att det finns någon teknik/material som man kan använda utan att behöva knacka ner allt löst först. Tacksam för tips!
Och, finns det risk att det finns asbest iblandat i denna typ av bruk/puts?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asbest tvivlar jag på att det finns i det där. Har du fuktigt i pannrummet? Fuktig miljö brukar få putsade väggar att släppa, men jag tycker inte att det ser speciellt fuktigt ut på bilderna. Arbetet med rör etc. ser inte speciellt gammalt ut, kanske är efterdyningar från installationen, att man gick lite hårdhänt fram. Att putsa till det kan ni säkert göra själv, beroende på hur snyggt ni vill ha det förstås.
Ingen aning om jag har fuktigt i pannrummet...
Har tidigare eldat med pellets, men nu övergått till jordvärme.
I samband med det, att jag kopplade bort pannan och slutade elda, lät jag installera ett element i pannrummet.
Men, väggen där du ser att "vassmattan" är helt framme (bild 1) var redan framme innan dess.
Däremot har säkert installation av vattenledning och jordvärmerör skadat den andra väggen, bild nummer 2.
Om man ska putsa till väggarna, måste jag isåfall först knacka bort allt som är löst eller kan man få det att fästa ändå?
Vill helst slippa knacka loss och damma en massa, både för dammet i sig och särskilt om det skulle innehålla asbest.
Vet att man förr kunde ösa i asbest i puts/bruk, för att det hade en armerande egenskap.
Men, som sagt, ingen aning om det är asbest i dessa väggar.
Tack för svar Bonnier!
Några ytterligare tankar kring detta?
Har tidigare eldat med pellets, men nu övergått till jordvärme.
I samband med det, att jag kopplade bort pannan och slutade elda, lät jag installera ett element i pannrummet.
Men, väggen där du ser att "vassmattan" är helt framme (bild 1) var redan framme innan dess.
Däremot har säkert installation av vattenledning och jordvärmerör skadat den andra väggen, bild nummer 2.
Om man ska putsa till väggarna, måste jag isåfall först knacka bort allt som är löst eller kan man få det att fästa ändå?
Vill helst slippa knacka loss och damma en massa, både för dammet i sig och särskilt om det skulle innehålla asbest.
Vet att man förr kunde ösa i asbest i puts/bruk, för att det hade en armerande egenskap.
Men, som sagt, ingen aning om det är asbest i dessa väggar.
Tack för svar Bonnier!
Några ytterligare tankar kring detta?
Förresten Bonnier, tror du jag kan "kräva" att hantverkaren som installerade jordvärmen ska snygga till väggen som de uppenbarligen skadat då de installerade rören till jordvärmen? Bild 2.
Kan det ses som en reklamation?
Kan det ses som en reklamation?
Jag är nog tyvärr inte rätt person att svara på teknikaliteterna, jag är allt annat än en putsexpert
Personligen skulle jag inte kräva att hantverkaren ska åtgärda väggen, jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att göra hål snyggt i sådan vägg. Om det var mitt pannrum skulle jag köpa en billig hygrometer (fuktmätare) för att få koll på fuktigheten, och kanske därefter besluta om en avfuktare behövs, samt om väggens skick störde mig för mycket skulle jag köpa något putsbruk på bygghandeln och själv smeta på...
Personligen skulle jag inte kräva att hantverkaren ska åtgärda väggen, jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att göra hål snyggt i sådan vägg. Om det var mitt pannrum skulle jag köpa en billig hygrometer (fuktmätare) för att få koll på fuktigheten, och kanske därefter besluta om en avfuktare behövs, samt om väggens skick störde mig för mycket skulle jag köpa något putsbruk på bygghandeln och själv smeta på...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden