Påminner mig om borrar till borrsvängen.
Vad för handhållen maskin kan dra en 117 mm borr som drar in sig ca 1 mm per varv?
Den engelska varianten har som största diameter 65 mm vilket är långt ifrån TS behov på 135 mm.

(Det är nog en handledsbrytare den borren)

Protte

prototypen skrev:
Påminner mig om borrar till borrsvängen.
Vad för handhållen maskin kan dra en 117 mm borr som drar in sig ca 1 mm per varv?
Den engelska varianten har som största diameter 65 mm vilket är långt ifrån TS behov på 135 mm.

(Det är nog en handledsbrytare den borren)

Protte
De borren var mer ett generellt svar för håltagning, jag vet också om att de är begränsade i storlek. En massa svar gick ju ut på att borra en massa hål för att sen köra med tigersåg osv.
Istället för en massa småhål så är dessa själv-dragande borren idealiska för "lite" större håltagninngar då de ger fint snitt och drar fint i trä.

Motorsågen brukar funka, förmodligen håller du sågen i fel vinkel när du ska börja såga. är svårt att sticka in svärdspetsen direkt. provsåga på nån stubbe först, o skaffa nå stadigt o stå på så går det nog fint.

Har du handlat från Toolstop någon gång?
Synd att det blir 314 kr i frakt bara... Måste kolla om jag "behöver" nåt mer i så fall....

hanssonrickard skrev:
istället för traditionell hålborr så ta en titt på "self-feed" borren.

[länk]

Vilka är mycket billigare i storbrittanien:

[länk]

Jag lånade en 20 cm hålsåg och försökte ta mig igenom 15 cm timmervägg från 1700-talet för att montera en badrumsfläkt. Hittills har jag rivit två borrmaskiner, en brann upp och på den andra gick chuckfästet sönder och ännu är jag inte halvvägs.

Snubben på den lokala uthyrningfirman säger att jag måste tänka om efter som jag sannolikt inte skulle orka hålla en starkare maskin. Han föreslår motorsåg men dels blir det ett fult hål som är svårt att täta, dels måste jag stå och vingla på en stege. Någon som har några pigga förslag?

Med en riktig borrmaskin med lågväxel är det inga problem men det tar lite tid man måste hugga med stämjärn efter nån cm hålsågar tar inte så djupt. Säg åt uthyraren att du vill ha en riktig maskin ingen borrmaskin för popnit.

Ta en helt vanlig elkabel försedd borrmaskin och en hålsåg med rätt diameter.
"Borra" dig in i träet...ta ut sågen...rensa...in igen...såga osv osv ingen brådska,
så ska du se att du kommer igenom.

127.jpeg pkom_bs_t18_564390_p_01a.png

Inte någon bra idé såhär 2 år senare. 135 mm hålsåg, en lite sketen Festo och timmervägg.

Protte

• Gilla
Bjerfven
  • Laddar…
Troll även här LOL

• Gilla
Antropocen
  • Laddar…
Det finns naturligtvis ingen handhållen maskin som kan dra igenom en 127 mm hålsåg med 1 mm per varv, isåfall får du nog borra hydrauliskt från utsidan (Volvo L70 kanske?) men då finns stor risk att du skadar väggen.

Varför ta sig igenom en 8 tums stock på 200 varv?

Ett bra alternativ enligt bilden med ett rekommenderat varval på 800 varv per minut, med några pauser för att tömma sågen, du kommer inte ens behöva ladda batteriet för att ta dig igenom 8 en tums vägg.

Att svara på en fråga som är ställd för två år sedan kan vara för att hjälpa andra som skall göra nya hål?

• Gilla
Bolak_jr och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.