Jag skulle behöva göra ett hål på ca 135 mm genom en timmer vägg, som har brädpanel på sig både på insidan och utsidan, så det är nog drygt ca 2 dm trä som måste bearbetas. Hur gör jag? Har kollat på hålsågar, men de verkar alldeles för grunda. Jag har prova att såga med motorsågen, genom att trycka den genom väggen, men den bara slår uppåt hela tiden, vilket känns livsfarligt på en ranglig stege, och inte kommer jag igenom väggen heller.

Så, några bra idéer som kan funka?

men en hålsåg kör du tills den inte kommer längre in sedan bryter du loss mitten biten , sedan gör du om det hela tills du är igenom.
tänk på att inte köra så det blir förvarmt

ingemar_o skrev:
men en hålsåg kör du tills den inte kommer längre in sedan bryter du loss mitten biten , sedan gör du om det hela tills du är igenom.
tänk på att inte köra så det blir förvarmt
Precis! Funkar ganska bra dessutom - Garanterat snyggare än motorsågen!

Axminster har faktiskt superpris på hålsågar av olika dimension. Funtar på att beställa hem hela registret - Kan ju vara bra att ha! ;)

http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-holesaws-prod23108/

Alternativet är att man borrar ett par hål i rad och sen tar en tigersåg. Bra blad är en förutsättning

Jag funderade också på det med tigersåg, en sådan kan ju vara bra att ha till annat också. Var (i sverige) kan man annars köpa en stor hålsåg? Hur lätt är det att bryta loss bitarna, hur gör man det?

kollade swedol de har 140 mm , du bryter med stämjärn eller större skruvmejsel

tack för tipset, men den gick ju på drygt 500 kr, tips på någon billigare? Behöver ju inte vara någon superkvalle, då jag ska göra ett hål.

det blir ändå över 500 kr. Funderar på en tigersåg, då kommer jag undan billigare, och kan använda den till annat sen. Tror ni det går att göra att någorlunda bra hål med en sådan?

Det är bredden på bladet och hur mycket bladet är skränkt som avgör samt sågdjupet.

Utan att ha provat ............. Nej det funkar inte.

200 mm sågdjup med svängradie 67,5 mm låter omöjligt.

Hålsåg fungerar, det är provat.

Borra små hål efter cirkeln går men är svårt att hålla avståndet genom 200 mm så endera går hålet i föregående eller ger sig ut åt fel håll.

Protte

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
Octavianus skrev:
det blir ändå över 500 kr. Funderar på en tigersåg, då kommer jag undan billigare, och kan använda den till annat sen. Tror ni det går att göra att någorlunda bra hål med en sådan?
Tigersåg är ju inget precisionsverktyg direkt så att såga runt på det viset genom tjockt trä går knappast att få bra så jag skulle köpt en hålsåg, man kan inte ha för många verktyg :P rätt som det är ska man göra ett nytt hål nånstans å då är det bra att ha en hålsåg d^_^b

men det är inte så noga om hålet är hel runt och fint, det kommer ju inte synas ändå. Kan man inte hyra en sådan där hålsåg, jag kan ju inte vara den första i denna situation?

Octavianus skrev:
men det är inte så noga om hålet är hel runt och fint, det kommer ju inte synas ändå. Kan man inte hyra en sådan där hålsåg, jag kan ju inte vara den första i denna situation?
Ingen aning vad som går att hyra, jag brukar hyra av Cramo så kolla med dom, Rami Rent håller väl också till ute vid bilprovningen så har inte Cramo grejerna kanske Rami Rent har.

Tigersågen är bra till mycket :), men här går den nog bet. Om det inte är några krav på att det ska se snyggt ut, för jag förmodar att du ska ha någon ventilationskanal ut och då kommer ventilgallret att dölja hålet, så skulle jag använda en borrmaskin och göra en massa hål runt om, för att sedan använda stämjärn och hugga upp hålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.