På grund av lite olika omständigheter så började det rivas i en yttervägg här hemma, som nu blir ett projekt med att riva ner hela beklädnaden utvändigt och tilläggsisolera samt smälla upp ny panel. :mad:

Lite bakgrund och framtid:
Trähus byggt på 30-talet, väggarna är i princip oisolerade stående plank. Tretex på insidan. Väggarna är idag c:a 180 tjocka från insida till ytterkant beklädnad. Alla väggar kommer att salas på med 45or invändigt för installationsskikt samt isolering. Även utvändigt kommer alla väggar göras om med ny beklädnad och tilläggsisolering. Det blir vara utsidan på en vägg i år p.g.a tillbyggnad och omfattande ombyggnationer invändigt som är kommande under närmsta året/åren. Taket kommer också bytas/göras om i det närmaste för att få till en riktig takfot och taksprång.

Mina plan för nu;

River ner all beklädnad utvändigt och den c:a 60 år gamla, trasiga, dåliga vindpappen som sitter direkt på plankväggen.
Reglar upp med 70x45 stående cc 600 och klämmer i isoleringsskivor, reglar på 45x45 cc 600 liggande och i med isolering.
Lägger på windy, eller liknande, och klämmer dit gles, 28x70, som spikläkt över de liggande 45orna.
Sist dit med ytterpanel.

Frågor:
Är det nått jag missar här? Tänker jag fel någonstans?
Vilken isolering ska jag satsa på? Har siktat på Isovers fasadskiva men det kanske finns bättre?
Ska jag köra med "windy" även om jag kör med Isovers fasadskiva?
Hur gör jag runt fönster och dörrar? De ska flyttas med ut till 70 regeln i alla fall.
Ett fönster ska i ett senare skede bli en dubbeldörr - hur gör jag för att det ska bli enkelt för mig när fönstret väl ska ut och dörren in?

Tankar, förslag, tips - skjut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.