För mig ser det ut som puts på en cementbaserad grund.
Blåbetong är samma struktur som lättbetong dvs lite "luftbubblor" i materialet.
Lite mer bilder hade underlättat för att säga säkert.
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...9oYtDtBdVwh5j0e0BJJUKuTw&ust=1408291391842814
Blåbetong är samma struktur som lättbetong dvs lite "luftbubblor" i materialet.
Lite mer bilder hade underlättat för att säga säkert.
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j...9oYtDtBdVwh5j0e0BJJUKuTw&ust=1408291391842814
Redigerat:
OK, tack! Här kommer en liten närbild på vänstra övre hörnet.
Här är en annan del av källaren som har haft problem med vattentillströmning pga dålig/obefintlig dränering under många år (hur många vet jag inte, är nyinflyttad). Bilden är tagen vid golvet, blocket på bilden är ungefär 30 cm långt, totalt är det ca 50 cm. Här ser det ju verkligen ut som blåbetong om jag jämför med de bilder jag sett på internet men kan vattnet påverka färgen? Just nu är de lite halvfuktiga. Det kommer in vatten när det regnar kraftigt och när snön smälter så det är lite då och då.
Så färgerna på lättbetongblocken (om det är det) skiljer ju sig åt en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en annan del av källaren som har haft problem med vattentillströmning pga dålig/obefintlig dränering under många år (hur många vet jag inte, är nyinflyttad). Bilden är tagen vid golvet, blocket på bilden är ungefär 30 cm långt, totalt är det ca 50 cm. Här ser det ju verkligen ut som blåbetong om jag jämför med de bilder jag sett på internet men kan vattnet påverka färgen? Just nu är de lite halvfuktiga. Det kommer in vatten när det regnar kraftigt och när snön smälter så det är lite då och då.
Så färgerna på lättbetongblocken (om det är det) skiljer ju sig åt en del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack HSP! Jag ska ta bort träväggen har jag tänkt mig. Kan man se på något sätt om den är lågstrålande? Är ny blåbetong mer eller mindre strålande än äldre - är det någon skillnad? Jag ska göra mätningar nu här framöver.
Och sen en liten önsketänkande fråga: finns det någon mikroskopisk möjlighet att det skulle kunna vara nån annan typ av lättbetong med tanke på att utbyggnaden är från 1975, dvs. i slutet av användandet av blåbetong?
Och sen en liten önsketänkande fråga: finns det någon mikroskopisk möjlighet att det skulle kunna vara nån annan typ av lättbetong med tanke på att utbyggnaden är från 1975, dvs. i slutet av användandet av blåbetong?
Redigerat:
Man kan troligtvis inte se med blotta ögat, om den är hög eller lågstrålande.
Vet inte om ny eller gammal strålar mer eller mindre,
det beror på innehållet samt var råvarorna kom ifrån.
De använde blåbetong ända in i början på 80-talet. Har sett det i flera 80-tals hus.
Din kommun (miljö och bygg) kanske har mätutrustning att låna ut, de har de här jag bor.
puts och färg minskar strålningen, även bra ventilation ventilerar bort radon,
Bäst är givetvis att avlägsna blåbetongen. med det är inte alltid möjligt, eller ekonomiskt försvarbart.
En mätning visar hur hög radonhalt du har, efter de värderna får man bestämma lämpliga åtgärder.
Lite info om blåbetong, siporex, ytong, lättbetong, gasbetong. (det finns många namn)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättbetong
Vet inte om ny eller gammal strålar mer eller mindre,
det beror på innehållet samt var råvarorna kom ifrån.
De använde blåbetong ända in i början på 80-talet. Har sett det i flera 80-tals hus.
Din kommun (miljö och bygg) kanske har mätutrustning att låna ut, de har de här jag bor.
puts och färg minskar strålningen, även bra ventilation ventilerar bort radon,
Bäst är givetvis att avlägsna blåbetongen. med det är inte alltid möjligt, eller ekonomiskt försvarbart.
En mätning visar hur hög radonhalt du har, efter de värderna får man bestämma lämpliga åtgärder.
Lite info om blåbetong, siporex, ytong, lättbetong, gasbetong. (det finns många namn)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lättbetong
Tack!
För skojs skull: Mellan tummen och pekfingret, vad skulle det kosta att byta grundmuren? Misstänker att lättbetongen sitter från betongplattan upp till taket i källaren/utbyggnaden, ca 2,5 meter i takhöjd. Den har ca 10 m lång vägg, en kortsida på 4 meter och en mindre vinkelvägg på ca 2 meter. Den är alltså ihopbyggd med "huvudbyggnaden" och har således bara en långsida och ena kortsidan är en dörr och en garageport och därför ingen grundmur där.
För skojs skull: Mellan tummen och pekfingret, vad skulle det kosta att byta grundmuren? Misstänker att lättbetongen sitter från betongplattan upp till taket i källaren/utbyggnaden, ca 2,5 meter i takhöjd. Den har ca 10 m lång vägg, en kortsida på 4 meter och en mindre vinkelvägg på ca 2 meter. Den är alltså ihopbyggd med "huvudbyggnaden" och har således bara en långsida och ena kortsidan är en dörr och en garageport och därför ingen grundmur där.
Börja med att mäta och se om du har ett problem. Av färgen på lättbetongen kan du inte avgöra något. En korttidsmätning för radonhalt om du har boyta innanför som påverkas och en gammamätare för att se hur strålningen ser ut. Om det är högstrålande eller ej går som sagt ej att se.
Klicka här för att svara