Byggahus.se
Hej,

vi har under de två år vi bott i vårt hus haft mycket stora problem med "luften" i sovrummet. Vi har båda fått stora luftrörsproblem. Huset är byggt 1974 och består av ett plan med källare. Ovanför finns vind med takstol av fackverk.

Efter mycket ansträngningar och flera olika undersökningsföretag inblandade har problemet ringats in till undergolvet i sovrummet. I skarvarna hos golvspånskivorna finns ett grönaktigt spackel. Vi har skrapat av detta, lagt i fryspåse och sen luktat på det i neutral miljö. Luktar då mycket starkt, en stickande kemisk lukt.

Eftersom jag tagit en s k köparansvarsförsäkring via Anticimex har nu senast även de varit inblandade. Man borrade ut en "kärna" från undergolvet (med spackel på) och tog med som prov. Jag ville att prover även skulle tas från blindbotten, inte minst för att isoleringen stank av mögel. Men undersökaren kunde inte känna något och tyckte det var onödigt ta med prov från isoleringen. Vi har luktat och vänner har luktat och är överens om att det finns lukt.

Min fundering kring spackeln är att det kan (?) vara kasein, men det ska väl i så fall endast fällas ut vid fukt? Undersökaren menar att det kan fällas ut vid hög luftfuktighet? Jag är skeptisk även om det då möjligen kunde förklara varför även isoleringen i mellanbjälklaget luktar mögel? Isoleringen luktar dock inte riktigt på samma sätt som spacklet, som luktar mer stickande.

Vi upplever även en mycket tydlig mögeldoft i badrummet, något som undersökaren inte alls sade sig känna. Badrummet skulle kunna vara det som fuktat golvet i det intilliggande sovrummet.

Som alla försäkringsbolag vill man såklart helst inte att en skada ska vara ersättningsbar.

Undrar om det finns några tips? eller om någon har liknande erfarenhet? Hjälper det (eller snarae är det tillräckligt) att "bara" byta ut undergolvet i sovrummet? eller är det sannolikt att emissionerna satt sig även i övrigt material?

Buggaren

Hej,

Jag vet ju inte säkert om det är proteinhaltigt spackel, även om det lutar åt det. Vore mkt intressant om någon har erfarenhet av sanering, hur lukten "sätter" sig, hur mycket som behöver bytas mm

Buggaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.