Hur får man en böjd plywoodskiva plan? Jag tänkte sätta upp en tjock plywoodskiva (18 mm tjock, ca 80*150 cm) på väggen i garaget, men det visade sig att den tilltänkta skivan är "bananböjd".

Jag har testat att lägga den i garaget med stöd i ändarna och ställa tyngder på mitten. Den böjer sig tillfälligt åt andra hållet, men så fort man tar bort tyngderna återgår den till sin ursprungliga form. Nu har den legat så i två veckor, men böjen har inte försvunnit.

Du får nog prova att skruva fast den med flera skruvar i väggreglarna och se om det duger......

Förslagsvis skruvar du upp den på väggen i exempelvis garaget. Efter ett par år kommer den förhoppningsvis vara helt plan. Då kan du ta ner den och skruva upp den där det var tänkt.

/Herr Lördagkväll

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Förslagsvis skruvar du upp den på väggen i exempelvis garaget. Efter ett par år kommer den förhoppningsvis vara helt plan. Då kan du ta ner den och skruva upp den där det var tänkt.

/Herr Lördagkväll
Ett par år??? Jag vill ju ha upp den på väggen inom de närmaste veckorna.

Kan fuktig luft och rätt belastning kanske ändra formen? Lägga den ute under tak med tyngder på?

Föregående talare menar naturligtvis att du ska skruva upp den där den ska vara...

Dra i några extra skruv bara, den rätar nog upp sig...

Lägg den som tidigare med värme och ventilation bara på översidan så kanske den drar till sig, men det kan vara tveksamt.

Protte

Tack för svaren. Om jag inte lyckas böja den rätt så blir det väl till att försöka tvinga den på plats på väggen. Men det blir inte lätt för den är ju så pass tjock så att den är ordentligt styv. Hade det varit en 12 mm skiva hade det varit lättare.

Skogsbullen skrev:
Tack för svaren. Om jag inte lyckas böja den rätt så blir det väl till att försöka tvinga den på plats på väggen. Men det blir inte lätt för den är ju så pass tjock så att den är ordentligt styv. Hade det varit en 12 mm skiva hade det varit lättare.
Vad ska du ha den till?

Börja med att skruva fast den i överkant, och så skruvar du fast den medans den trycks mot väggen. Då borde den räta ut sig. I värsta fall så blir väl resten av garaget bananformat :)

pelpet skrev:
I värsta fall så blir väl resten av garaget bananformat :)
I så fall får man köpa en skiva böjd åt andra hållet och skruva upp den på motstående vägg. Problemet är att hitta konvexa skivor. De tar alltid slut först. Konkava skivor är av någon anledning inte alls lika populära.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Det är ju inte utan att man börjar undra. Hur mycket böjd är skivan egentligen?

Enk Projektet skrev:
Vad ska du ha den till?
Jag skall skruva upp krokar och fästen för olika verktyg och redskap. Vägarna i garaget är bara reglar och gipsskivor, så det behövs något stadigat att skruva i.

Nyfniken skrev:
Det är ju inte utan att man börjar undra. Hur mycket böjd är skivan egentligen?
Som en standardbanan. Chiquita.

En slutrapport från detta:

Jag lade skivan med ca 50 kg vikt på "ryggen" i ett par veckor i garaget. Det hade faktiskt ingen effekt alls på formen. Till slut gav jag upp och skruvade upp den som den var. Med rejäla skruvar i alla fyra hörnen trycktes den platt mot väggen. Och jo, väggen är fortfarande rak...

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.