3 007 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tolerans på takstolar?
Hej!
Är ny här så denna kanske ligger i fel tråd, men de ger sig!
För snart två år sedan byggde vi ett 1½ planshus och det är dags för en två års besiktning.
Jag har noterat att två av takstolarna är högre än dom andra "på ena sidan huset" och det resulterar i att det är en "bulle" på taket som syns ganska tydligt, och även olika avstånd mellan läkt. Tycker inte det ser så bra ut.
Frågan är:
Finns det någon tolerans för höjdskillnad på takstolarna? Så att jag isåfall kan mäta innan besiktning för att se om det ens är lönt att påtala. Jag uppskattar att det är ca 5-7cm, kanske mer.
Är ny här så denna kanske ligger i fel tråd, men de ger sig!
För snart två år sedan byggde vi ett 1½ planshus och det är dags för en två års besiktning.
Jag har noterat att två av takstolarna är högre än dom andra "på ena sidan huset" och det resulterar i att det är en "bulle" på taket som syns ganska tydligt, och även olika avstånd mellan läkt. Tycker inte det ser så bra ut.
Frågan är:
Finns det någon tolerans för höjdskillnad på takstolarna? Så att jag isåfall kan mäta innan besiktning för att se om det ens är lönt att påtala. Jag uppskattar att det är ca 5-7cm, kanske mer.
Det var ganska mycket, måste jag säga. Det kanske är 5-7 mm?
Möjligen har dom har blandat ihop takstolarna vilka brukar komma sorterade i ett paket och skall sättas upp i samma ordning för taket inte skall bli vågigt.
Hur kan man se läkten på ett färdigt tak?
Möjligen har dom har blandat ihop takstolarna vilka brukar komma sorterade i ett paket och skall sättas upp i samma ordning för taket inte skall bli vågigt.
Hur kan man se läkten på ett färdigt tak?
Nej det är cm, hade det varit 5mm så hade man inte sett det så tydligt från marken.
Jag har en 5 meter rätskiva som jag ska kolla med och mäta en gång nu i veckan tänkte jag. så får vi se
Man ser inte läkten, men kollar man på takpannorna så ligger dom översta 4 raderna på olika avstånd medans resten av taket ligger på samma, så jag antar att det är läkten som sitter olika
Jag har också en kupa på andra sidan, det är dom takstolarna som är högre.
Jag har en 5 meter rätskiva som jag ska kolla med och mäta en gång nu i veckan tänkte jag. så får vi se
Man ser inte läkten, men kollar man på takpannorna så ligger dom översta 4 raderna på olika avstånd medans resten av taket ligger på samma, så jag antar att det är läkten som sitter olika
Jag har också en kupa på andra sidan, det är dom takstolarna som är högre.
Taket ser bra ut invändigt, spruckit lite längs ena gaveln. Får tillägga att övervåningen är nyligen inredd, märkte av att det var lite lågt/högt på några ställen när jag glesade och gipsade, men inte så mycket så jag reflekterade över det. Det är mer på utsidan.peternicklas skrev:
Jag får ta kontakt med någon byggingenjör och ta reda på om det finns någon tolerans för sånt.
Klicka här för att svara