18 454 läst ·
10 svar
18k läst
10 svar
osb+gips - förstärka innerhörn
Hej!
kan någon hjälpa mig lista ut vad det är jag behöver...
jag ska klä regelverket med osb och sedan gips, i innerhörnen i varje rum har jag tänkt montera en vinkelplåt av metall/aluminium på osbskivan, alltså bakom gipset, från golv till tak
sedan skruva genom gips-plåten sedan in i osb:n.
vad heter denna skena? vinkellist, hörnprofil? jag kan inte hitta någon....
kan någon hjälpa mig lista ut vad det är jag behöver...
jag ska klä regelverket med osb och sedan gips, i innerhörnen i varje rum har jag tänkt montera en vinkelplåt av metall/aluminium på osbskivan, alltså bakom gipset, från golv till tak
sedan skruva genom gips-plåten sedan in i osb:n.
vad heter denna skena? vinkellist, hörnprofil? jag kan inte hitta någon....
tack!
lyckades hitta på Bauhaus nu, norgips vinkelprofil. finns tyvärr inte på byggmax verkar det som....
nån som vet om det finns på biltema eller liknande?
lyckades hitta på Bauhaus nu, norgips vinkelprofil. finns tyvärr inte på byggmax verkar det som....
nån som vet om det finns på biltema eller liknande?
fanns även på xlbygg till överkomligt pris,
är jag rätt ute i min tanke att använda vinkelprofiler i innerhörnen? går det skruva rakt genom dessa? och blir det bra i övrigt?
anledningen är att jag reglat upp 45x45 regelverl ca 3-5 cm från timmerväggen, det är alltså som en egen vägg som blir rätt flexibel i hörnen där de möts
är jag rätt ute i min tanke att använda vinkelprofiler i innerhörnen? går det skruva rakt genom dessa? och blir det bra i övrigt?
anledningen är att jag reglat upp 45x45 regelverl ca 3-5 cm från timmerväggen, det är alltså som en egen vägg som blir rätt flexibel i hörnen där de möts
Jag tycker att du tänker helt rätt, jag har själv monterat liknande profiler i alla innerhörn, när man som jag har liggande reglar innerst så fyller dessa förstärkningar en viktig funktion.
Tänk på att gipsskruven drar väldigt bra även i plåten, så det är viktigt att plåten ligger dikt an osb-skivan, annars är risken stor att gips/plåtvinkel/osb inte pressas samman till en enhet.
Jag valde att limma upp mina vinklar med pl600 mot osb-skivorna en dag innan jag monterade gipsen.
Tänk på att gipsskruven drar väldigt bra även i plåten, så det är viktigt att plåten ligger dikt an osb-skivan, annars är risken stor att gips/plåtvinkel/osb inte pressas samman till en enhet.
Jag valde att limma upp mina vinklar med pl600 mot osb-skivorna en dag innan jag monterade gipsen.
Produkter som diskuteras: "gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
okej va bra!
man kanske kan dra fast vinklarna med dyckertpickan i osb:n först... men förstår problemet att det är lätt att få in "luft" mellan plåt och osb...
det ska nog lösa sig på något vis iaf
man kanske kan dra fast vinklarna med dyckertpickan i osb:n först... men förstår problemet att det är lätt att få in "luft" mellan plåt och osb...
det ska nog lösa sig på något vis iaf
en sak till då, papp eller glasfiberremsa när man har osb bakom?
har använt glasfiber i ett rum tidigare, ser fortfarande bra ut utom i hörnen men ja ha ju lyft hela huset och gjort ny sula.. inte konstigt det sprack där då
har använt glasfiber i ett rum tidigare, ser fortfarande bra ut utom i hörnen men ja ha ju lyft hela huset och gjort ny sula.. inte konstigt det sprack där då
De flesta verkar vara överens om att pappremsa är bättre.
Men målaren som gjorde alla mina tak (420m2) och väggar(400m2) sa att han vägrade lämna garanti om han inte fick använda glasfiber, än så länge har jag inte sett en enda spricka.
I taket har jag gips på glespanel c-c 30cm och på väggarna är det 12mm spån bakom gips.
Men målaren som gjorde alla mina tak (420m2) och väggar(400m2) sa att han vägrade lämna garanti om han inte fick använda glasfiber, än så länge har jag inte sett en enda spricka.
I taket har jag gips på glespanel c-c 30cm och på väggarna är det 12mm spån bakom gips.
tror ja kör glasfiber ja med i fortsättningen, gick smidigt att spackla in tyckte jag... har dock inte provat pappremsa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden