5 811 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
balkramverk dimension?
Nuså, nått sånt här....
Reglarna för bjälklaget kommer att fästas i ett hammarband i väggen och vila på stålbalkarna. jag har även ritat in två mindre balkar för att ytterligare förhindra "vippning" Och som jag tidigare sagt kommer inte bjälklaget belastas något ovanifrån då det blir kallvind...
behövs mer info för att kunna göra beräkningarna? hur mycket nedböjning är ok?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglarna för bjälklaget kommer att fästas i ett hammarband i väggen och vila på stålbalkarna. jag har även ritat in två mindre balkar för att ytterligare förhindra "vippning" Och som jag tidigare sagt kommer inte bjälklaget belastas något ovanifrån då det blir kallvind...
behövs mer info för att kunna göra beräkningarna? hur mycket nedböjning är ok?
Som jag skrev tidigare måste man räkna på knäckning av stolparna.
Hur är det med plattan, är den armerad? Det behövs troligen fotplattor under stolparna för att fördela trycket.
Det verkar inte helt oproblematiskt att fästa mellanbjälklaget i stålet. Hur är det tänkt att utföras?
Jag hade nog föredragit snedsträvor i stål mellan stolparna för att göra konstruktionen stabil.
Hur är det med plattan, är den armerad? Det behövs troligen fotplattor under stolparna för att fördela trycket.
Det verkar inte helt oproblematiskt att fästa mellanbjälklaget i stålet. Hur är det tänkt att utföras?
Jag hade nog föredragit snedsträvor i stål mellan stolparna för att göra konstruktionen stabil.
Plattan är inte gjuten än, blir att förstärka plattan rejält där stolparna ska stå, har även fått tipse att svetsa en platta för pelaren att stå på.
Angående att färsta bjälklaget i balkarna har jag tänkt bygga in balkarna för att kunna gipsa runt, gjorde en snabbritning för att visa hur jag tänkt (gjord på plattan
)
Angående att färsta bjälklaget i balkarna har jag tänkt bygga in balkarna för att kunna gipsa runt, gjorde en snabbritning för att visa hur jag tänkt (gjord på plattan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gjut lite kraftigare vart du ska ha pelarna sen monterar du dom med gängstänger med muttrar på undersida fotplåt så du kan justera in dom i höjd sen undergjuter du dom med expanderbetong, givetvis med muttrar på ovansida också!
Men jag hade monterat ett kryss mellan pelarna för att förhindra att dom kan "vippa" i sidled om du någonsin kommer dra snett med traversen.
Men jag hade monterat ett kryss mellan pelarna för att förhindra att dom kan "vippa" i sidled om du någonsin kommer dra snett med traversen.
Börjar kännas som det där med travers inte kommer funka, då det blir trubbel med brandklassningen....Lutte skrev:Gjut lite kraftigare vart du ska ha pelarna sen monterar du dom med gängstänger med muttrar på undersida fotplåt så du kan justera in dom i höjd sen undergjuter du dom med expanderbetong, givetvis med muttrar på ovansida också!
Alternativt att du har ett frihängande bjälklag du dubbelgipsar och sen monterar stålkonstruktionen med bultförband och trycker upp det mot bjälklaget med hjälp av gängstängerna tillhörande undergjutningarna.Da9911 skrev:
Du kan ha hängslen från takstolar men det måste beräknas av någon kunnig.Da9911 skrev:
Alternativ är att gipsa och sen ha stålstommen som bärande men att hela rummet/lokalen är en brandcell det borde fungera, är inte så insatt i brandskydd men däremot i stålmontage
Låter som något jag måste kolla upp! Måste erkänna att jag inte riktig fattade det där med gängor på plattan?Lutte skrev:
Det finns ingen bild som visar hur du menar?
Här är lite bilder på hur en undergjutning av pelare kan se ut, gängstängerna kemankrar man fast och ställer pelaren på så man kan justera höjd samt att man kan justera dom i lod genom att justera 3 av 4 muttrar.Da9911 skrev:
http://www.maskinisten.net/userpix/330_ingjutningsgods_1.jpg
http://projekthelix.se/wp-content/uploads/2014/01/preundergjutning.jpg
Här har dom använt en kloss under för att få rätt höjd
Intressant tråd. Nu måste jag komma med lite kommentarer.
För det första så måste båda 8m balkarna vara dimensionerade för 1000kg eftersom en balk kommer själv ta all last när traversen är i ändläget.
Sen undrar jag var du ska få tag i 8meter träreglar? Är det inte bättre att fälla in reglarna i stålbalkarna?
Infästning av pelare brukar man göra som Lutte beskriver.
Däremot det som skrevs om att lasta av mot takstolar rekommenderar jag inte! Man ska aldrig hänga en last i tak samtidigt som man avlastar mot golv. Du har ingen aning om hur stor del av lasten som taket respektive golvet bär.
Eftersom detta är i en lada utan måste man också tänka på temperatur utvidgningen. Pelarna måste klara både knäckning och utvidgningen från balken.
De två stålbalkarna som du lagt till på din andra bild tycker inte jag behövs (alltså de tvär 8meters balkarna). Där binder du ju ihop konstruktionen med träreglarna.
Vad är det som blir problem med brandklassningen? Räcker väl att måla balkarna med brandskyddsfärg? Är inte expert på byggnader så här är jag lite osäker.
För det första så måste båda 8m balkarna vara dimensionerade för 1000kg eftersom en balk kommer själv ta all last när traversen är i ändläget.
Sen undrar jag var du ska få tag i 8meter träreglar? Är det inte bättre att fälla in reglarna i stålbalkarna?
Infästning av pelare brukar man göra som Lutte beskriver.
Däremot det som skrevs om att lasta av mot takstolar rekommenderar jag inte! Man ska aldrig hänga en last i tak samtidigt som man avlastar mot golv. Du har ingen aning om hur stor del av lasten som taket respektive golvet bär.
Eftersom detta är i en lada utan måste man också tänka på temperatur utvidgningen. Pelarna måste klara både knäckning och utvidgningen från balken.
De två stålbalkarna som du lagt till på din andra bild tycker inte jag behövs (alltså de tvär 8meters balkarna). Där binder du ju ihop konstruktionen med träreglarna.
Vad är det som blir problem med brandklassningen? Räcker väl att måla balkarna med brandskyddsfärg? Är inte expert på byggnader så här är jag lite osäker.
Hej!
Problemet med brandklassningen är att andra halvan av ladugården ska bli stall och då måste det (som förstått det) kunna brinna i verkstaden ett tag innan stallet brinner ned...
Har fått offert på 8m lättbalkar (plywood) så det lutar åt att jag använder de.
Sen bygger jag en travers fritt.
Men har inte bestämt mig....
Problemet med brandklassningen är att andra halvan av ladugården ska bli stall och då måste det (som förstått det) kunna brinna i verkstaden ett tag innan stallet brinner ned...
Har fått offert på 8m lättbalkar (plywood) så det lutar åt att jag använder de.
Sen bygger jag en travers fritt.
Men har inte bestämt mig....
Ja ,dumycke_nu skrev:
Det vet jag inte riktigt än, men får för mig att det kan vara bra att ha, vet att många jobbar med motorlyftar och rullbara ställningar. Men jag gillar tanken att ha en travers, men 1 ton är kanske att överdriva, säg 4-500kg...
Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, å ena sidan är ju lättbalkar väldigt lätta att jobba med. Å andra sidan om jag kör med balkar kan jag ju ytterligare förstärka taket alternativt bygga travers. Men jag har mailat ca 10st byggnads konstruktörer för att ta in offerter på vad de ska ha för att räkna på vad jag behöver men inte fått ett svar
Tycket personligen att det är rätt kostigt om 2st IPE360 inte ska funka, men jag har ju haft fel förr
Sedan är det ju vikten dessa balkar är inte så lätta att få på plats känns det som, någon som har erfarenhet av liknande arbete?
Klicka här för att svara