Byggmaterial & Byggteknik
norrbottenstorpet: Panelskivorna av mdf är nog inte lika känsliga som ett massivt furugolv, men det skadar ju inte att låta dem få rätt temp och fuktighet.
anders07: Jag köpte från Sigro men billigamarkprodukter har 200 och 250 och har hämtlager i Upplands Väsby. http://www.billigamarkprodukter.se/markror-vagror/168-markror-pvc-blyfri-t8-250x6000-mm.html Jag har lite 200 mm rör liggande som jag inte behöver (på Ekerö)...
ancientacid: Fönster och dörrar salar du enkelt ut med längskapade råplan eller MDF. Ser sällan konstigt ut när det är färdigt. Generellt brukar man rekommendera dubbelskivor nuförtiden, och då kostnaden för OSB är likvärdig gips samt att man dessutom får just fördelen att kunna ha något att skruva i känns valet givet i mitt tycke att dra upp OSB bakom gipsen. I den bästa av världar hade
Åsa Lund: Granitkeramik. Antingen med trappnosplattor eller med separat list av metall i framkant. Ta en variant som inte är för halkfarlig
Elkludde: [citat] är det fykantiga röret isolerat kanske det är godkänt,kolla vad sotaren säger
andreascarlsson: Tack igen för alla svar! Kommer borra i helgen för att se vad som händer. Återkommer med nån form av bildbevis!
corre: Ah, med rätt grovlek och skruvlängd så kommer det hålla utmärkt. Troligen är det mer risk för att skruven dras ut än att den skjuver av. Anledningen till att man föreskriver alla hålen är för uppfyllandet med deras hållfasthetsberäkningar, som antaligen bygger på maxlast. Gunnebo har tex bara två skruvhål totalt, och 14 spikhål totalt.
ancientacid: [citat] På den övre bilden ser du 2st reglar i samma skena, gjorde fast dessa först och isolerade sedan är den tredje regeln ditsatt dikt mot dessa två reglar med slätsidan bakåt. Isolerade hörnet med en kombination av fasadboard (20mm) och 45mm mineralull: [bild]
zeltber: Möjlighet att sänka taket på entréplan. Gärna 25cm. De flesta systemen verkar vara anpassade för lägenheter där man vill behålla så mycket takhöjd som möjligt.
Alko: Det var dem jag hade med liten skalle (skruven ska in precis i en snickeridetalj i konsollen etc, vill inte spackla över). Den ena av de två hyllorna kan jag skruva in i regel under panel/plyfa, men konsollerna är ändå 21 mm, motsvarande den del av skruven som är ogängad, så nog kommer gängorna användas alltid. Men visst, Plyfa/pärlspont ska räcka alla gånger, så egentligen räcker
DarrenB: Bygger en arbetsbänk/snickeribänk till garaget och letar efter hjul man kan montera på benen för att snabbt kunna flytta bänken men de ska kunna fällas in/upp då jag snickrar för att bänken ska vara stabil. Jag tror att hjul med broms blir för ostabilt. Bilder och länkar uppskattas. Bor 5 minuter från Theofils så finns de där blir jag glad! :)
zeltber: Frågan var nog befängd, nu är det bara att hålla tummarna för att sotaren gillar alla lösningar. Tack för all respons.
cederbusch: Bygget gick bra och det känns som att det ska hålla. Är förövrigt väldigt nöjd med rummet. Inte klart runtomkring än men det finns ju en vår nästa år också. [bild] [bild]
Stina71: Tack för svar! Då betyder det alltså att hantverkaren som bara rev ner detta, utan att kontrollera materialet, egentligen gjort en rejäl tabbe.
huggan: Det får man hoppas att dom gjorde. Kanske men omöjligt att säga men spelar väl ingen roll egentligen vad dom haft innan. Ingen aning.
Manhood: [citat] Klart jag har reglar, men regeln som sitter i början där ledstången ska sitta går ej att använda och regel nr 2 kommer 75cm in på ledstången om jag ska använda den. Känns som det blir alldeles för mkt hävarm att ha första konsolen där.
Immobil: Skruva den i väggarna är det enda rätta. C/c max. 600 mm
Yrrol: Okej. Nej dessa får jag nog tabort. Blev lovad att återfå pengarna. Känns ju inte som om att detta var en stabil lösning, såvida jag inte sätter 100 spik på varje remsa. Går nog fortare att göra ett nytt tak baserat på enbart 22mm brädor.
Direktörpelle: Största orosmomentet med att förvara reglar inomhus är ju att det bli krokigt..
MasMats: Åker förbi o handlar en skiva formplyfa i eftermiddag. Får byta den när den blir för vissen.
GoForIt: Det där är ju ytterst en frågan som bedöms vid en brandskyddsinspektion. Tallrikar är ju inte särskilt brännbara, vilket kokböcker däremot ju är. Gällande skruven, så testa med en annan, något större plugg och kraftigare skruv och se om det får bättre fäste.
Stefan N: Går inte putsa på målarfärgen, den måste ner. Putsbruk C 1mm.
myrstack: Slipa färg i tjocka lager innebär en stor risk för att det kladdar igen rätt snabbt. Har du övervägt att skrapa alt blästra?
cecar33: Du skriver att det inte är någon bärande vägg, om du är säker på det så behöver du ingen balk. Balkar använder man när det är bärande väggar som skall plockas bort eller större öppningar skall göras i bärande väggar, och bärande väggar går oftast längs med huskroppen.
Teija: Det skönaste vore ju att ställa väggarna på golvet. Men eftersom jag antagligen kommer byta golv i ett av de nya rummen blir det enklare att såga upp nu. Det får nog bli så. Får se till att reparera ångspärren.