OXYD skrev:
Det var nytt. Visste inte man kunde bryta loss flänsen på en molly. Tycker de brukar sitta som faen. Du skriver riktiga molly. Vilket märke är det?
Tja, en sort är nog original MOLLY® från Piranha/Black & Decker. Troligen inköpt på K-Rauta
Detachable head makes it simple to remove
http://www.blackanddecker.co.uk/accessoriespage/productdetails/catno/M14104/

En annan heter Bårebo. Tror att den kommer från Clas O. eller Jula.

Det syns på båda att flänsen bara är fäst med några minimala löd-/svetsprärlor.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
Thomas59
elmont skrev:
Det som är i särklass bäst för lite större laster heter PLATTIPLUGG det finns några olika storlekar men GOOGLA och se.
Det finns INGET som klarar samma belastning i gipsskivor.
Ja det är ju en togglervariant och ja den är bäst.

Kan faktist inte se något skäl till att använda Molly. Kan ni?

Har sett för många Molly som dragits för hårt (vilket är mycket lätt), säkert 8 av 10, för att tycka att dom är nått att ha. Drar man dom lite för hårt viker sig "vingarna" och äter sig in i skivmaterialet med rätt dålig hållfasthet som följd

Den är stark, för att dra ut den måste lasten vara så stor att en stor del av skivan följer med. Det är skivans hållfasthet som helt avgör hur mycket som man kan belasta. Inte som hos andra som går att dra ut genom det hål man stoppat in skruv/plugg genom. Kosta på dig en eller två och gör en jämförelse så kommer även du att bli frälst. Men naturligtvis så ska man inte skjuta mygg med kanon så för att hänga upp ett foto på barnbarn behövs inte mer än en nål.

elmont skrev:
...Inte som hos andra som går att dra ut genom det hål man stoppat in skruv/plugg genom...
Det tror jag inte du kan göra med en Molly heller, när du väl expanderat den.
Jag har visserligen inte försökt.
Men de har hållit för alla mina behov hittills.

Vad som händer med en molly som belastas för hårt är att vingarna "viker" sig med ytterspetsarna bakåt, ungefär som ett V med spetsen mot/in i plattans hål. Efterdrar man eller ökar belastningen blir V-et brantare och även glappare. Fortsätter man att efterdra kommer snart "muttern" i bakkanten att ligga emot" brickan på framsidan och hela mollyn är ett brant V med mycket liten anliggningsyta mot skivan och "äter" sig rätt snabbt genom skivan om den belastas så att mollyn rör sig. Man brukar se det när man har en molly som man drar i botten men "brickan" på framsidan ändå inte ligger ann mot skivan.
Men som jag skrev tidigare OM man inte överbelastar mollyn så fungerar den utmärkt, skillnaden med en platti är att den INTE går att överbelasta. Skivan går naturligtvis att överbelasta men det är ju en annan fråga.

Och OM man fyller en Boeing 737 med 800 personer så lyfter den inte.

Så varför dra upp vad som händer om man överbelastar ett fästelement.
Det mesta man hänger upp på väggarna inducerar ju en vertikal kraft, dvs skjuvning på skruven i fråga.
Väldigt liten risk att man drar ut fästet vinkelrätt mot väggytan, eller hur?

Nä, nu lägger vi ner.
Jag tror att innerst inne är vi överens.

Lessen att jag dissar molly lite men jag har sett för många som inte fyllt "kraven" för att låta bli när det finns nått som fungerar bättre :confused: och visst lägger även jag ner.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.