R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Har satt in nytt kök, den förra bänkskivan gick i nivå med väggen gramför som man öppnat upp för att få en öppnare känsla i köket. Jag vill alltså förhöja den vita väggen så att den ligger precis i nivå med bänkskivan. Hur bör jag gå tillväga, vilka material, spackel osv behöver man? Vi pratar om ca 0,5-1cm som jag måste förhöja med.
Sen ser ni också att bänkskivan är för lång. Jag vill göra en liten kloss som går ut från väggen så att den täcker den del av bänkskivan som sticker ut. Finns det lämpligt material för att lösa detta?
Som avslut tänkte jag bara måla med väggfärg som resten av väggen är målad med.
Sen ser ni också att bänkskivan är för lång. Jag vill göra en liten kloss som går ut från väggen så att den täcker den del av bänkskivan som sticker ut. Finns det lämpligt material för att lösa detta?
Som avslut tänkte jag bara måla med väggfärg som resten av väggen är målad med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är "väggen" murad elelr vad är det för material?Roland112 skrev:
Kanske man i så fall kan använda typ Husfix och göra en liten enkel gjutform?
http://www.casco.se/index.php?contentID=131&productID=1225
Denna produkten blir ganska hård så materialet under kanske inte ska röra sig allt för mycket...
Enklast är väl om du lägger på en remsa från en gipsskiva, renoveringsgipsen är bara 6 mm. Är det varierande höjdskillnad som du skriver så kan du ju lägga under små remsor av masonite för att få det att stämma bättre.
För att förlänga väggen så skruvar du bara fast en lagom tjock list som du skruvar gips på. Alternativt lägger du flera lager gips. Lägg gärna dit en hörnskyddslist.
Du förlänger väggen först givetvis
För att förlänga väggen så skruvar du bara fast en lagom tjock list som du skruvar gips på. Alternativt lägger du flera lager gips. Lägg gärna dit en hörnskyddslist.
Du förlänger väggen först givetvis
Redigerat:
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Ok, så 6mm gips skruvar jag dit men jag måste väl ändå spackla gipset efteråt så jag får en jämn yta som jag kan måla med väggfärg?mexitegel skrev:Enklast är väl om du lägger på en remsa från en gipsskiva, renoveringsgipsen är bara 6 mm. Är det varierande höjdskillnad som du skriver så kan du ju lägga under små remsor av masonite för att få det att stämma bättre.
Du förlänger väggen först givetvis![]()
Det med listen var smart, alternativt bygga flera lager med gips som du säger. Men återigen, kör jag vanligt väggspackel även på denna för att jämna till och ta upp vissa variationer i avståndet?
Redigerat:
Ja, du spacklar där du skruvat och eftersom gipsen är tunn bör du skruva med 30 cm mellanrum och se till att palla upp gipsen så den inte sviktar.
Du tjänar på att vara noggrann med gipsen så den hamnari rätt höjd och spackla så lite som möjligt.
Du tjänar på att vara noggrann med gipsen så den hamnari rätt höjd och spackla så lite som möjligt.
Jag hade satt en träskiva istället. En spillbit från en bänkskiva eller något liknande. Såga till, lägg den på plats, rita av, och fram med bandslipen och slipa ner till markeringen. Då slipper du hörnskyddlister och annat meck.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Hej, var nu på bauhaus, de kunde inte riktigt hjälpa mig. Deras tunnaste gips är ju då 6mm men problemet är att jag inte har 6mm hela vägen utan på ena sidan är de 6 mm men mot andra änden är de kanske bara 4mm. Vad kan jag använda om nu inte gips funkar som är för tjockt?! Börjar bli jobbigt detta...
En tanke jag hade var att helt enkelt lägga en tunn masonitskiva på plats och undertill lägger jag typ kakellim med olika tjocklek längs med så att jag bara kan pressa till plattan tills den är i nivå med bänkskivan?
En tanke jag hade var att helt enkelt lägga en tunn masonitskiva på plats och undertill lägger jag typ kakellim med olika tjocklek längs med så att jag bara kan pressa till plattan tills den är i nivå med bänkskivan?
Jag hade nog förlängt väggen med flera lager gips alternativt en tunn bräda klädd med gips. Sedan primat och putsat upp höjden med gipsputs. Sen kan man limma pappersremsor över alla skarvar, spackla, slipa och måla.