2 070 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Flytta badrum till skarv mellan krypgrund och gjuten platta
Är på gång att renovera ett badrum och tänkte flytta badrummet så det hamnar på två olika grunder, krypgrund och gjuten platta. Hur löser jag så att tätskikt, flytspackel ock klinker inte spricker? Kan man lägga någon skiva under flytspacklet?
Gjutna plattan uppskattar jag ligger 5-10 cm lägren än krypgrunden. Så den måste höjas. Här funderade jag på cellplast under flytspacklet. Krypgrunden önskar jag höja minsta möjligt, då jag redan idag har låg takhöjd (214 cm)
Gör som SBH skrev men först sänker du ner krypgrunden vid våtrummet så att den ligger i samma nivå som plattan eller lägre.
Ingen ide att chansa, det rör sig mycket, både om pengar och rörelser i de olika grunderna!
Ingen ide att chansa, det rör sig mycket, både om pengar och rörelser i de olika grunderna!
I detalj, vad innebär gjuta dubbad kaka? Armerad? Eller fastsatt med "något" i befintlig grund? Vad uppskattar nu är minsta möjliga höjd på denna konstruktion?
Kan tillägga att båda grunderna är från -91, så har det inte redan satt sig,
Kan tillägga att båda grunderna är från -91, så har det inte redan satt sig,
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror att du måtse förutsätta att du kommer att få små rörelser mellan grunderna. Det kommer att påverka både golv och väggar.Henrik Eriksson skrev:
Jag vet inte vad en dubbad kaka är. Men jag har hört att om man flytspacklar ca 25mm med armering (då ordentligt armeringsnät, med typ 5mm trådar). Då skall en sådan kaka bli självbärande, den kan man ha tom. på ett sviktande brädgolv. Om du får rejäla rörelser så kommer det att spricka ovasett hur du gör. Om ex. krypgrunden sjunkar 5mm. Så hjälper givetvis inget. Utom möjligen en riktigt självbärande betongplatta. Men då pratar vi om 10 - 20 cm tjocklek, orealistiskt.
Klicka här för att svara