Byggahus.se

Små betongpelare / balustrar

1. Maveric77
    Medlem · Skåne · 588 inlägg

Maveric77

Medlem
    Hej på er!

Vi har en betongtrappa som vi nyligen gjutit och på sidorna så tänkte vi först ha klassiska balustrar med ett gjutet "räcke" ovanpå. Nu letar jag ferilt efter någonstans där jag kan köpa färdiga balustrar till ett överkomligt pris. Jag har hittar ett ställe men de tar närmare 3000 kr stycket och vi behöver 8 stycken... Ett alternativ är att gjuta själv, men då behöver man en gjutform, vilket verkar vara svårt att hitta även det. Ett företag kan importera, och då hamnar vi på nästan 10000 kr för en form...
    Det blir lite mycket pengar tycker jag, så jag tar tacksamt emot tips på hur man kan göra istället!

En annan tanke är att istället för den klassiska runda formen på balustern så kunde jag gjuta fyrkantiga i en gjutform som jag ganska enkelt gör själv. Frågan som då uppstår är hur tunna jag kan göra dem. Jag tänker mig att 10x10 cm skulle se ok ut... Gjutna i finbetong från Weber. Vad tror ni, skulle detta kunna fungera om jag armerar med ett armeringsjärn i mitten av balustern?

Sen kommer nästa detalj och det är att fästa stolparna/balusterna i trappan. Ska jag låta armeringsjärnet i balustern sticka ut lite nertill och sen borra ett hål i trappan där jag sticker ner armeringsjärnet vid monteringen? Eller ska jag gjuta balustern på plats på trappan?

Fler frågor dyker säkert upp efterhand, men jag hoppas att jag kan få svar på några av ovanstående!

Tack på förhand!

2. Maveric77

Maveric77

Medlem
    Ingen som har tips på vart man kan köpa balustrader eller tankar om hur man gjuter egna fyrkantiga stolpar?

3. chris47
    Medlem · 992 inlägg

chris47

Medlem
    Jag skulle gjutit på plats. Formen för runda pelare tillverkar man enkelt i masonit. För att få till den rundade formen samt mothåll sågar du ut rundningen i breda reglar (220), sen spikar du fast masoniten mot dessa reglar. En pelare kanske består av fyra liknande former. Bygg ihop formarna på plats där du ska gjuta. Borra hål i trappan och stick ner armeringsjärn. Likaså ska pelaren gjutas med armeringsjärn både horisontellt och vertikalt. Hålen i formen där du häller in betongen spacklar du sen igen efter att du tagit bort formen. För bästa resultat så bör du vibrera betongen så den fyller ut ordentligt, men det går alltid att spackla efteråt också.
    /CC

4. W
    Medlem · uppsala · 7 inlägg

Wyrax07

Medlem
    Förmodligen har du redan hittat en lösning på detta men jag håller på och gjuter ett betongstaket********************. Jag bifogar en bild på hur mitt staket ser ut. Det ska dock målas då jag gjort klart hela. Pampigt blir det. (y)

*** redigerat av moderator ***

/Christer

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    christer-wikstrom-staket-1.jpg

Redigerat av moderator 17 jan 2013 12:54
    • Laddar…
  5. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 127 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Välkommen till forumet! Det där ser pampigt värre ut! Jag tror att många med mig gärna skulle veta mer om hur du gjorde och gärna lite "byggbilder" om du har.

6. W

Wyrax07

Medlem
    Visst har jag det. Först gjöt jag en grund för hela staketet. Limmade ihop pelarna med stenlim och fyllde dessa med betong. Murade sedan fast underliggarna som ska hålla staketstolparna på plats. I skåran fyllde jag finbetong och placerade jag sedan stolparna i denna. Jag lade även armeringsjärn i hela skåran. Svetsade sedan armeringsjärn även i överkant på stolparna så att de hölls på plats. Överliggare placerades sedan på stolparna och även dess murades på plats. Sedan återstod att spackla och slipa där det behövdes. Målning återstår men det tar jag då hela staketet är klart.

Gjutformar till allt detta köpte jag i USA.

/Christer
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Västamanland · 1 inlägg

Michael K

Medlem
    Hej Christer riktigt snyggt Baluster staket, Undrar om kan tänka dej att hyra ut eller sälja gjutformarna när du
    är klar med dom? // Michael

8. W

Wyrax07

Medlem
    Hej Michael, jag har rätt mycket kvar som jag måste gjuta så jag har åtminstone behov av dem sommaren 2013. Kanske t.o.m. sommaren efter det. Men om du vill veta var jag köpt dem så skicka ett privat mess istället så kan du få länken. Alternativt om du väntar ett par år! :)

/Christer

9. E
    Medlem · Stockholm · 1 inlägg

Evina

Medlem
    Hej Christer. Ville bara säga att ditt staket blir helt underbar. Jag har letat länge efter liknande då jag och min man skall göra en Italiensk trädgård vid huset. Skulle det finnas en möjlighet att få länken till där du köpte formarna?

Mvh Evina

10. H
    Medlem · Dumsnål · 1 641 inlägg

Helioz

Medlem
  11. marash
    Husägare · Jönköping · 51 inlägg

marash

Husägare
    • Laddar…
  12. Maveric77

Maveric77

Medlem
    Snyggt!

Gjutit själv med form?

13. marash
    Husägare · Jönköping · 51 inlägg

marash

Husägare
    Tack. ja, gjutit själv med former.

Redigerat 13 sep 2013 11:58
  14. L
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

Lelle10

Medlem

Hej.

Riktigt snygga baluster. Kan du tänka dig sälja formen? Eller hur man kan få tag på dem?

15. L
    Medlem · Stockholm · 12 inlägg

Lelle10

Medlem
    Jag frågade till Christer :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.