R
Jag ska sätta våtrumsgips i duschutrymmet och i övriga badrummet vanlig gips. Grejen är den att när jag surfar runt så ser jag att våtrumsgipset är 12,5mm tjock medan väggips är 13mm. Hur har man tänkt här egentligen, jag måste ju ha samma tjocklek på gipsen. Hittar inget på byggmax.se

C
Om det inte hänt något sedan jag gipsade sist så är "alla" skivor 12,5 mm. Att de skriver 13 mm är nog bara en avrundning för att förvirra konsumenterna.

Om det är så att det skiljer 0,5mm i tjocklek på gipset så har det garanterar ingen betydelse. Du har säkert större felmarginal på reglarna skivorna ska sitta på. Har även läst att gipsskivor oftast är 12-12,5mm tjocka pga tillverkningen men inte alla försäljare skriver ut denna info.

Med vänlig hälsning, fremax

0,5mm? Tror du att du ser skillnad där?

Är inte en gipsskiva egentligen 12,7mm? Dvs en halv tum.
Det var de från början iaf o sen har det bara blivit att de skriver 13mm för att inte förvilla?

R
så man ska välja 12,5mm på våtrumsgips och 13mm på gipset?

Japp!

R
jäkla märkligt att man väljer att kalla samma tjocklek två olika mått....inte vilseledande alls...

vilka alternativ finns det om man vill ha en gipsskiva som är "död" men som är bättre att fästa saker i förutom våtrumsgips?

Redigerat:
Inget alternativ, minerit är knappast bättre. Man kör plyfa bakom, eller som jag (dumsnål) OSB, men då med cc450 och förstärkning där du ska hänga saker.

R
fremax skrev:
Inget alternativ, minerit är knappast bättre. Man kör plyfa bakom, eller som jag (dumsnål) OSB, men då med cc450 och förstärkning där du ska hänga saker.

Hej, då jag inte vill att väggen ska bygga mer än den gör idag (litet badrum) och då jag vill kunna använda befintliga rör som sticker ut i duschen idag så sa killen på bkr.se att man kan sätta reglar med 30cc och då behövs bara vanligt gips. Annars måste jag dra om vattenrören till duschen i väggen =/

A
Du kan ha reglar med 30cc och enkelgips så länge du kottlar vid alla infästningar.

R
ja just, hoppas nu bara de gamla rören räcker genom den nya väggen nu när man lägger på fix och kakel istället för plastmatta?!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.