Byggmaterial & Byggteknik
myrstack: Fräsa njaee, vattenskära klinkers går däremot utmärkt utan större risk för sprickor
Thomas_Blekinge: Såga till en platta av masonit/trä av samma storlek. Tryck den till muren där lampan ska sitta och fyll mellanrummet med murbruk från sidorna. Låt torka. Om nte det går fyll med gips som torkar inom några minuter. Ta bor plattan och fyll utrymmet med murbruk. Borra med 6 mm stenborr och använd 6 mm bra nylonplugg. 5,0 träskruv blir bra.
Gallahad: Jag gräver ut en oventilerad torpargrund/skånegrund/mullbänk pågrund av fuktproblem. Golvsyllar och brädgolvet har ruttnat och rivits bort. Stuprörs går rätt ner i grunden och detta ska åtgärdas och dräneras. Jag tänkte lägga in 100makadam, 200cellplast, golvvärme och 100mm betongplatta. Har lite funderingar: Ska jag lägga markduk underst? Jag har fått en 4 meter bred rulle som
Matstj: Nackdelen är att isoleringen tappar sin funktion. Varför drar du inte rören ovanför och isolerar rören o binder fast. De sitter stadigt ändå?
spamb: Hej Har en tegelhus byggd 64' och kommer att lägga putsfasad på den har haft två killar som har tittat på och båda har lämnat olika förslag. förslag 1: grunda med cement och sand och sedan putsa med kc bruk och slutligen måla med silikathartsfärg förslag 2: lägga på direkt hydro kalk bruk utan grundning och sean måla allt med kalkfärg är det nån som vet hur ska man gå
Promiscuos Monkey: [citat] Nej inte liten tomt, 800 m2 Ligger vid lilla floden. Tror att dom inte vill att det skall bli för mycket byggnation där. Om det hela blir av och det är lång väg dit, så kan jag sitta på verandan och meta. Jag har 140 m2 i mitt nuvarande hus här. 40m2 egenligen för lite och 140 m2 alltför mycket. Det finns gott om tomter som medger mer än 40m2, men vi är inte så intresserade
jakobmagnusson: [citat] Hej Marlene, Vilket fabrikat använde ni till ert hus? Tror jag vill ha Titanzink med skarpa vinklar, hittar ej... Mvh, Jakob
Peter2400: Vet tyvärr inte vem som kan hjälpa dig, men det kanske duger med plusprisol Ligger i ringar som är ungefär 1m i diameter och är betydligt enklare att böja om du vill justera. http://www.rinkabyror.se/artikel/plusprisol-28-mm/?select=true
Peter2400: Vad ska du täcka spånskivan med sen? Jag hade nog som du sa försiktigt bottnat springan med fogskum, köp en pistol och lös flaska, engångsflaskor funkar inte till smått. Sedan hade jag fogat men en bra övermålningsbar mjukfog, tex. Tec7.
Krillew: Undrar om ni som startade tråden finns kvar... Det är ju några år sen. Jag undrar om ni målar direkt efter att ni spacklat eller limmar ni upp en duk i taket först. Vi är på g att måla vårt v-rum tak men det är ca 60kvm så det blir inte kul o klistra upp duk. Blir skarvarna osynliga om man bara målar på direkt. Om jag kollar i tråden så ser det ut som om ni målar direkt på
MathiasS: Inga problem alls, ett par 6mm skruv i varje ände håller detta lätt. Panelen håller utan problem.
magnetens: Skulle behöva lite goda idéer på hur jag skall gå till väga med dessa stora svarvade stolpar som nu har börjat ruttna snabbt i nederkant då de har ställt dem rakt på trallen så att de suger upp vatten jättebra. [bild] [bild] [bild] Från sidan, stolpen står till vänster (syns lite dåligt)
anders07: Flytfix (se till att det fungerar med värmeslang och aluminium, t.ex. Kiilto flytfix) och sen golvgips på 12 mm skulle jag göra...
Mattias_Eson: Bärlinan har inget stöd underfrån? Den hänger bara på skruven i 45×95an ? Nej det är ingen okej lösning.
Mattias_Eson: Ja de ska ju inte vara några problem. Och du använder väl fötter under skåpen?
oceanis: 23 mm i gipsväggen innebär att du har borrat igenom kaklet och gipsplattan och nu har du en träskiva eller en stålregel som du försöker borra i. En sds betongborr fungerar inte på något av det. I en gips/trä vägg ska du skruva i träskivan med silikon i hålen, förutsätter att du har plywood bakom gipset annars måste det vara en kortling bakom. Du ska aldrig borra igenom och använda
oceanis: I ett korsvirkeshus är det i stort sett alltid trästommen som är bärande i alla sina delar. Murverket i mellan och inne i trästommen har normalt ingen bärande funktion så jag tror nog att det du visar på dina bilder i allra högsta grad är bärande. Det som syns på översta bilden ser ju ut att vara syll och stolpe/ståndare och detta är absolut bärande i husets konstruktion. Men allt
Jacon: Du har nog rätt ang borrhålet dåligt rengjort samt samma längd som pluggen.
Peter2400: Vet inte om det är en bra idé, men att limma med stenlim borde vara smidigt, om en flaska motsvarar 25kg bruk så är inte priset så farligt heller. Det borde räcka med en sträng runt om och en i mitten. http://www.illbruck.com/sv_SE/produkter/soek-produkter/product/pu700-stenlim/ Bättre pris här,http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Stenlim-2000029972/
Peter2400: Herr Hysteres, behöver man inte fästa väggställningen som du länkade till i golvet. Har svårt att förstå hur det skulle kunna bli stabilt om man inte bultar fast den.
Exostor: Ah, jag drar likhetstecken mellan duk och diffusionsöppen duk.
Exostor: Nej, det är förra (förr-förra?) ägaren som byggde dem, troligtvis 70-tal. Jag tänkte skruva tillbaka allt när jag är färdig, och måla om dem. Just nu sitter det en gräslig tapet på dem.
Christer Olofsson: arkTecko, om jag förstog dig rätt så förespråkar du cellulosaisolering? tror du att det är någon större risk med minerall ull?
MathiasS: [citat] Näe men nu är det dags att klippa varenda pinne till 2cm längd......dock mindre jobb än att måla staket....:)
Senior: Det låter som det gamla klassiska begreppet "Yrkesmässigt utfört" behöver dammas av. Prata med en färghandlare om hur resultatet ska bli och hur svårt det är att sätt den, sen ett snack med säljaren av bostadsrätten.
Nightlow: [bild] Se bifogad bild. Håller på att göra om min oisolerade ved bod till ett isolerat uterum. det ska bli med snedtak. Min fråga är, kommer självklart sätta vindduk på ytterväggen på bilden sen isolera tak och vägg, min fråga är hur ska jag göra mot takfoten? kommer sätta en luftspalt mellan isolering och vindpapp med hjälp av 45mm regelvirke och låta masoniteboarden löpa ut
Kolvik views: Tjena Jag tänkte göra en efterlysning ifall det är någon (helst instockholmstrakten) som har en gammal Bricmate kakelplatta - modell "e36 svart" liggande sedan en renovering? Jag har byggt om i princip hela huset men planen var att slippa göra om köket då det var relativt nygjort när vi flyttade in. Har vi bytt ett fönster och måste komplettera med en ynka kakelplatta och serien har