Hej,

Vi flyttade till hus för 8-9 månader sedan och funderar på att ta en vecka ledigt för att byta ut köket, måtten är 4.7 x 3.7, d.v.s cs 17 kvm. Tanken är att en av kortsidorna ska bli beklädd med köksskåp, spis, vask och stenskiva.

Långsidan har vi inte bestämt oss om än mer än att den kommer bestå av större skåp med infälld ugn vilket kan kräva lite eldragning(med tanke på att ugnen idag sitter på andra väggen).

Taket ska bytas ut mot någon form av gipstak, troligen med spottar vilket kanske också kräver elektriker.

Golvet kommer bli någon form av parkett som går att slipa.

Vi kommer vara 2 st som än så länge gjort enklare saker så som lagt klinkers och liknande. Vi kommer även få hjälp av en som har mycket mer erfarenhet(dock utan att ha jobbat med det).

Vad kan man tänka sig att detta tar i tid? Pratar man 1 vecka? 1 månad?

Förstår att det blir en väldigt grov uppskattning men ni har nog bättre koll på detta än vad vi har. Vår uppskattning av att lägga 28 kvm klinkers på en helg var minst sagt felberäknat ;)

För 2 glada amatörer ca 1 v plus några helger och en platta fulöl, ungefär ;)

• Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Ja något sådant, troligen lite mer. (om jag tolkar 1v och några helger som 2 x 40 + 3 x 2 x 8 = 128 mantimmar)

När mitt kök byggdes om, inte av mig själv, utan av snickare/elektriker/plattsättare/rörmokare så tog det bortemot 140 timmar. Lite mindre kök än ditt, men jag tror inte golvytan är avgörande. Då revs en vägg mot angränsande vardagsrum också. Till detta kom elektriker på ca 30 timmar. Den posten var högre än vad jag räknat med, men vitvarorna på nya ställen med ny el ner till ellcentralen och grova trådar och separata säkringar på de maskiner där det behövs. Spottar infällda i tak, drivers snyggt placerade bakom blindvägg i överskåp, och ett antal nya uttag. Jordat där det inte var innan. Väggen som revs innehöll en hel del el och tele också.
Som hos dig även nytt golv, samt målade väggar.
Arbetet snyggt utfört utan några märkliga kreativa genvägar. Allt ser lika bra ut nu efter ett antal år.

När du börjar flytta på vitvaror, drar det med sig mycket el och eventuellt fläkt/skorsten samt vvs arbete. Är köket inte välplanerat idag ska du naturligtvis ändra på det, men tänk efter två ggr, någon har troligen lagt ner mycket planering på det nuvarande och kommit fram till att det var bäst (på den tiden med de kraven)

Sammanfattningsvis tror jag en vecka ledigt inte räcker för att byta köket med de förutsättningar du beskriver. Efter en vecka kommer du varken ha det gamla eller nya köket användbart... Minst en vecka till. Tänk på att ledtid och arbetstid inte är samma sak (ska du ta hjälp utifrån för el, vvs och något annat blir det väntetider mellan momenten om de inte står utanför och väntar redan)

• Gilla
Matte M1 och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en snickare här och med hjälp av elektriker och röris tog det 1 vecka och sista dagen hade han 2 snickare här till hjälp. Och då gick han sällan hem 16 utan fortsatte ofta till 17:30-18..... Och då behöll vi taket. Så nja, 1v låter tight

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Tycker du skall fundera exakt vilka moment som du/ni skall göra och sedan räkna på hur mycket tid varje moment tar.
T.ex.
Riva ut det gamla : 8 timmar
Lägga golv: 8 timmar
Spackla väggar: 4 timmar
Måla väggar: 4 timmar
Montera ihop skåp/lådor: 8 timmar
Montera upp skåpstommar: 6 timmar
Lister: 8 timmar
Kakla: x timmar
O.s.v.
Sedan kanske ni kan göra en del av jobbet innan. t.ex. Montera ihop skåp. Och vilka saker ni kanske kan göra i efterhand mm.
Är oftast lättare att uppskatta tider på mindre moment.
Detta gör även att ni kanske kan få reda på vilket material som ni skall köpa hem så det inte blir att åka till bygghandeln i tid och otid.

• Gilla
JKrister och 1 till
  • Laddar…
För varje timme lagd på planering sparar du två timmar i utförande. Jag skulle säga att det går att få till på 10h planering och 70h arbete.

Jag ville inte så utan kök så länge så jag monterade alla skåp i förväg och planerade massvis med noga tidsplan

• Gilla
Christel Månsson och 1 till
  • Laddar…
Det beror på erfarenhet, om och hur länge du måste vänta på ex. VVSare, elektriker. Om du har rätt verktyg eller måste åka o hyra något (skivhiss). En vecka låter optimistiskt. Kanske du kan förbereda o skruva stommar i ett garage i förväg? Något du måste beställa o vänta på?

jag och en kompis rev ett kök, spacklade och målade väggar, la klickgolv, satt upp nytt kök med färdiga stommar på ca 120h då är vi skapligt rutinerade av hantverksarbete dock inte just kök.
Elektriker som var dit och spårade i väggarna och vvs-killens tid tillkom.

Så nja räkna hellre med 2veckor på 2pers som är ovana.

planera som dsub är jättebra OM man har lite koll på vad det kommer ta, har man aldrig gjort momenten förut så är det ju skitsvårt att veta om det tar 1h eller 5h.

Kanske effektiv tid, men att samordna allt...
rivning med bortforsling (bil,släp, öppettider på återvinningen)
felleverans, komplettering och felköp av delar/verktyg
hantverkares förberedelser och avslut

Vad kostar en kökssnickare om ni jobbar den veckan istället? Ni kan riva själva helgen före, han kör på under dagarna och ni bygger stommar på kvällen som han monterar.
Inredning i stommar gör ni helgen efteråt

Mycket bra information, det känns som att det är 2 veckor som gäller. Men vi ska göra precis som dsub säger och specificera upp allt som behöver göras. När vi har en plan skriver jag det i tråden här så kan ni säkert komplettera med sådant vi inte tänkt på.

Ikväll ritade vi upp köket i Ikeas program, och priset baserat på detta uppskattade vi till 100 00 - 120 000 kr med allt. Köket i sig hamnade på ca 70 000 kr men sen tillkommer det alltid en hel del runt om. Vi kan troligen komma närmare en slutsumma när vi väl specificerat allt som behöver göras.

Just nu ska vi först ut och se vilka kök det finns att välja på runt de pengarna vi tänkt, bilderna på nätet säger tyvärr inte så värst mycket.

T
70000 lät mycket för ett "normalstort" kök för att vara Ikea men ni har kanske valt Ikeas dyraste luckor samt bänkskivor?

2016-03-21_2253.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

53 000 kr och då saknas följande :

- Bänkskiva i sten, uppskattar att den kostar 25 000 kr
- Tak, kanske 5000 kr?
- Golv, uppskattar det till 8000 kr
- Kakel, uppskattar 1500 kr
- Micro med varmluft 3000 kr
- Par extra skåp ex ovanför kyl och frys plus lite lister 2000 kr
- Elektriker för att dra el 1500kr?
- Spottar i den grövre taklisten och i tak 3000 kr?

totalt 102 000 kr

Priserna är väldigt grov uppskattade efter som vi fortfarande inte hunnit sätta oss ner med det, vi vill först titta på några kök i verkligheten.

Tänk på att frakt/leverans av stora stenskivor är galet dyrt. Är de stora och väget flera hundra kg behövs flera man att bära.

För 1500 får du inte mycket av elektrikern, typ åka fram o tillbaka och utföra en timmes jobb.

Elektriker kan du räkna 500-800 kr timmen och minst en dag att flytta el och dra nytt, hämta material osv osv

De nya grejerna kommer sitta på mer eller mindre samma plats som tidigare, men visst, det behöver dras el för spottar och uttag. Osäker på hur mycket jag gör själv här men det känns som att spottar är något jag själv kan fixa.

Men visst, elektriker priset är underskattat. Baserat på tidigare jobb de senaste månaderna de gjort här så skulle det troligen vara 3000-5000 kr.

Ja det är säkert dyrt att transportera sten, i detta fallet blir det väl troligen 2 delar på nästan 3 meter. Har dock för mig att Ikea hade en version som inte var massiv utan endast någon cm som sen låg på en spånskiva, kanske det räcker? Men annars misstänker jag att priset hamnar runt 25 000 kr. En bänken som ska vara vid kylskåpet hade vi troligen tänkt välja någon trä skiva istället för sten(som på bilden).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.