6 545 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Tidsåtgång för putsning av innervägg 28 kvm
Hej.
Vi har fått en tidsuppskattning av hantverkare för att fixa i ordning en innervägg av betonghålsten. Total väggyta är ca 30 kvm, i det inluderas ett mindre källarfönster samt en normalstor dörr.
Det som skall göras är:
Knacka ner kvarvarande putsskikt, ca 11 kvm.
Lossa på eluttag och strömbrytare
Stryka på primer
Fästa upp putsnät
Grundputsa (Rödgrund) (Handputs)
Sätta upp putsbanor och hörnprofiler/skydd
Ytputsa (C Putbruk) (Handputs)
Slätskura putsytan
Återfästa uttag och strömbrytare.
Vad är en rimlig uppskattad arbetstid för detta?
Vi har fått ca 60 timmar. Jag är ingen putsare men när jag ser videor och liknande så får jag helt klart den där känslan: "Det där måste gå fort".
Hantverkaren är relativt putsvan.
Tackar på förhand!
Johan Ö
Vi har fått en tidsuppskattning av hantverkare för att fixa i ordning en innervägg av betonghålsten. Total väggyta är ca 30 kvm, i det inluderas ett mindre källarfönster samt en normalstor dörr.
Det som skall göras är:
Knacka ner kvarvarande putsskikt, ca 11 kvm.
Lossa på eluttag och strömbrytare
Stryka på primer
Fästa upp putsnät
Grundputsa (Rödgrund) (Handputs)
Sätta upp putsbanor och hörnprofiler/skydd
Ytputsa (C Putbruk) (Handputs)
Slätskura putsytan
Återfästa uttag och strömbrytare.
Vad är en rimlig uppskattad arbetstid för detta?
Vi har fått ca 60 timmar. Jag är ingen putsare men när jag ser videor och liknande så får jag helt klart den där känslan: "Det där måste gå fort".
Hantverkaren är relativt putsvan.
Tackar på förhand!
Johan Ö
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Utan att kunna putsa hade jag räknat så här.
- Förbereda1: Köpa puts och släpa dit allt? 2h
- Förbereda2Kånka dit tombola/verktyg, skydda med träskivor, dra fram el/vatten, storsäck/plastsäck/container? etc 3h
- Förbereda3: ta ner eluttag, knacka ner puts och städa. 8h
- Jobba: Blanda primer och stryka. 3h
- Putsnät: Ingen aning men 12x2,5m=30m² är ganska mycket 8h?
- Putsbanor och hörnskydd 3h
- Putsa: 16h
- Återställa + grovstäd 4h
=> 58h
Om du tror det går snabbare ta det på timme istället och var där och "hjälp till" för att korta ner så mycket som möjligt.
- Förbereda1: Köpa puts och släpa dit allt? 2h
- Förbereda2Kånka dit tombola/verktyg, skydda med träskivor, dra fram el/vatten, storsäck/plastsäck/container? etc 3h
- Förbereda3: ta ner eluttag, knacka ner puts och städa. 8h
- Jobba: Blanda primer och stryka. 3h
- Putsnät: Ingen aning men 12x2,5m=30m² är ganska mycket 8h?
- Putsbanor och hörnskydd 3h
- Putsa: 16h
- Återställa + grovstäd 4h
=> 58h
Om du tror det går snabbare ta det på timme istället och var där och "hjälp till" för att korta ner så mycket som möjligt.
Förbereda 1 & 2 är färdigt sedan innan.
Förbereda 3 är väl tveksamt. En annan hantverkare från samma företag knackade ner ca 35 kvm puts och även ett halm/puts-tak på drygt 9h. Så 11 kvm som är kvar i detta fallet borde gå fortare?
Om jag tolkar deras svar rätt så kommer de lägga betydligt mer än 16h på själva putsningen.
Vi kör redan på löpande räkning.
En följdfråga är om det blir bättre resultat och/eller snabbare utfört av att använda putsbanor av metall istället för vanlig putsläkt av trä?
/J
Förbereda 3 är väl tveksamt. En annan hantverkare från samma företag knackade ner ca 35 kvm puts och även ett halm/puts-tak på drygt 9h. Så 11 kvm som är kvar i detta fallet borde gå fortare?
Om jag tolkar deras svar rätt så kommer de lägga betydligt mer än 16h på själva putsningen.
Vi kör redan på löpande räkning.
En följdfråga är om det blir bättre resultat och/eller snabbare utfört av att använda putsbanor av metall istället för vanlig putsläkt av trä?
/J
Det skall bli mycket spännande att få tidrapporten för denna veckan.
Med reservation för att hantverkaren har fått gå i väg till ett annat projekt/kund vid några tillfällen oklart hur länge, så har man kommit så här långt från måndag kl 10 till idag fredag kl 12 (de debiterar 10,5 timmar per dag):
Lyft ut 4 stycken isärskruvade "hyllor" (hyllplan och metalfästen) genom ett fönster i brösthöjd.
Knackat ner ~11 kvm tämligen löst sittande puts för hand med hammare
Städat undan nedfallen puts
Lossat på ett eluttag, en strömbrytare samt ca 6 meter elkabel
Med pensel målat putsprimer på 20 kvm betonghålsten och fäst fast ca 20 kvm putsnät.
Hade hantverkaren jobbat på detta 100% hade alltså tiden uppgått till 44 timmar...
Med reservation för att hantverkaren har fått gå i väg till ett annat projekt/kund vid några tillfällen oklart hur länge, så har man kommit så här långt från måndag kl 10 till idag fredag kl 12 (de debiterar 10,5 timmar per dag):
Lyft ut 4 stycken isärskruvade "hyllor" (hyllplan och metalfästen) genom ett fönster i brösthöjd.
Knackat ner ~11 kvm tämligen löst sittande puts för hand med hammare
Städat undan nedfallen puts
Lossat på ett eluttag, en strömbrytare samt ca 6 meter elkabel
Med pensel målat putsprimer på 20 kvm betonghålsten och fäst fast ca 20 kvm putsnät.
Hade hantverkaren jobbat på detta 100% hade alltså tiden uppgått till 44 timmar...
Redigerat:
Efter att ha fått ett helt hus putsat så stämmer det rätt bra med knappa 2 timmar per kvm. Typ 1.5 - 2 timmar per kvm.
I mitt fall så var det igenläggning av frästa spår för el, grundputs, hörnprofiler, glasfiber-nät och sen ytputs. Hög takhöjd i en stor del av huset vilket naturligtvis gör det lite svårare. I gengäld väldigt stora öppna ytor. Primer behövdes ej då min tegelyta är väldigt bra att putsa på. Drygt 200 kvm golvyta fick putsade väggar. Bilder finns i min projekttråd.JohanOeberg skrev:
Fyllde man igen spåre med något speciellt? I mitt fall slammades det igen med samma grundputs som övriga väggen.
Klicka här för att svara