Hej,

Har en dubbel slagport till mitt garage (minst 50 år gamla) som slagit sig ordentligt med åren. Bladen är skapligt rektangulära, men det glipar 5-8 cm i ovankant. De är byggda med stående plank, invändiga tvärslår och snedsträva, och utvändigt liggande panel.
Hur kan jag rikta dessa så snödrev och ekorrar inte kommer in? Jag kommer isolera ca 70 mm invändigt, funkar det att sätta i spänn innan man limskruvar nån skiva invändigt för att styva upp?
 
Kan bara önska lycka till. Jag har ersatt en del av mina vinda dörrar endera med ram av stål eller isolerade med ram av trä, fyllda med frigolit, plywood på in och utsida och stående panel utvändigt.

Att få ordning på en 50 år gammal dörr som glepar 5 cm och isolera den, säger bara lycka till.

Protte
 
Haha, jag anar lite ironi... Med all rätt, det är ordentliga krafter i farten. Jag har byggt ett par andra portar enligt alla konstens regler, och de är tokstadiga men tunga.

Är det nån som har lyckats rikta en gammal port och kan dela med sig av tips, innan jag testar själv?
 
Då får jag väl visa hur jag gjorde... Byggde en "kassett" av vändlimmade reglar, isolering och skivor på båda sidor. Blev riktigt styv. Sedan tog jag bort snedsträvan (som var jättekrokig...) på dörren, satte dörren i spänn så den blev plan (lite överspänd), och skruvade fast kassetten. Lät det sitta två veckor för att se att det inte rörde sig, och isolerade upp resten. Verkar funka fint, får se efter lite årstidsväxlingar...
 
  • Gilla
Moson
  • Laddar…
DSC_0527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lenmo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.