Hej,

Håller på att platsbygga en garderob och vet inte hur jag ska lösa dörrarna. Konstruktionen är enkel: 45mm trästomme med OSB och gips som väggar. Frågan är hur jag ska bygga karmen runt öppningen och vilka gångjärn samt material på dörr för att det ska bli så snyggt som möjligt. Tanken är att ha två dörrar i öppningen som är 1150 x 1800. Tack på förhand.
Garderob2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• garderob1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du kunnat bredda öppningen något, så kanske vitlaminerade hyllplan med bredd 600mm kunnat användas?
Kanske t.o.m. går med nuvarande öppning och utanpåliggande dörrar..

Jag tänkte återanvända ett par garderobsdörrar men efter lite feltänk så blev det inte riktigt så... Nu känns lättast att göra ett par utanpåliggande dörrar men jag har inte hittat några gångjärn eller konstruktion som skulle bli snygg (dold?). Jag gissar också att det lättast sättet att dölja kanten in mot dörröppningen är att sätta ett foder (trä) och en dörrlist som täcker skarven (likt en vanlig innerdörr) vilket tyvärr skulle försvåra en utanpåliggande dörr. Det första gången så jag gissar en en hel del...

Ja, planeringen av projekt och material ska inte underskattas..
Du kan ju gå till en större bygghandlare eller lokalt snickeri och få måttbeställda dörrar, men billiga det blir de ju inte.

Jag tänkte närmast på vanliga lyftgångjärn (exempel) men de blir ju inte helt dolda. Är det ett absolut krav?
Möjligen skulle kanske möbel- eller skåpgångjärn (efter viss förstärkning) fungera..

Jag hade tänkte mig nog inte någon större budget på detta arbete så det får nog bli vanliga gångjärn. I bland hoppas man ju på att det ska finnas någon smart lösning som räddar en i sista stund. Men planering och erfarenhet är nog bättre...

Jag tror det kan bli riktigt bra.
Ibland har man en förmåga att överarbeta en lösning, som de flesta andra aldrig noterar.
Lycka till!

• Gilla
VillaSolbacken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.