Håller på att planera för ett garage 6x6,6 = 40m2. Tanken är lecablock på oisolerad platta då jag inte efterfrågar isolering men gärna värmetröghet. Vidare ska fasaden stänkputsas i samma stil som huvudbyggnadens revetering och då blir det ett bra underlag för detta.

Över port 2500mm behövs en balk som sista skift. På den hamnar upplag för 2 av takstolarna
Finns ju olika varianter här:
- LecaBalk 2990mm som är fasansfullt dyr, men spar tid såklart. Tål 5 kN enligt Weber
- Lägga t ex en I-balk (som man ev gjuter in?)
- Bygga gjutform på plats och fackverks-naja massor av armering för att sedan vibba ner betong.

Best practice? Erfarenheter? Åsikter?

Jag förespråkar alltid platsgjutning av allt(är betongbiten). Dock bör en konstruktör göra en riktig uträkning för laster, armering, isolering, betong kvalitet mm. Bör nog kontakta konstruktör för stålbalk också. Så det lättaste kanske blir en dyr lecabalk där du redan vet vilka punktlaster den kan ta.

Tack för svar.

Typ vanlig I-balk klarar jag att räkna på själv om jag väcker liv i dom gamla skolböckerna eller googlar lite...

Fast jag är inne på att plats-gjuta en betongbalk i form precis som du föreslår.
Har noterat på gammal prefabricerad dito att dom brukar armeras i diagonalt fackverksmönster. Här är det svårare att räkna själv vilken hållfasthet man uppnår (fast man kan ju alltid överdriva lite)
Man vill ju inte på några villkor att den ska ge vika och dråsa ner på nån :eek:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.