2 258 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Cellplast bärighet till platta?
Går inte att svara på om man inte vet hur ytan ska belastas. Är det bara ett betonggolv innanför befintliga väggar som bara belastas med människor och möbler eller är det ett sjuvåningshus i betong som står på plattan?
Ja fel av mig. Är ett golv innanför 4 väggar om c:a 80 kvm som skall belastas med diverse möbler och människor. Håller på att renovera kåken min och skall gå från torpgrund till platta. Befintlig gjuten kantbalk, pålad ner på frostfritt djup. Grundmaterial är jord (väldigt fast backe) och 1 meter därunder sjöbotten/blålera. Kommer att lägga markduk, singel 6-16 så jag får en jämn nivå c:a 150 mm lager, 300 mm cellplast och slutligen 100-120 mm betonglager med armeringsnät och golvvärmeslang.
Armeringsnätet undrar jag om man ska lägga 8100 eller 8150? (8 mm, rutnät 100 alt 150 mm) eller om jag ska gå upp eller ner i dimension. Dubbning kommer att bli med tior eller tolvor.
Armeringsnätet undrar jag om man ska lägga 8100 eller 8150? (8 mm, rutnät 100 alt 150 mm) eller om jag ska gå upp eller ner i dimension. Dubbning kommer att bli med tior eller tolvor.
Klicka här för att svara