Stavparkett som skulle bort va nog limmat med svartlim, efter att rivit ca 10kvm kom jag på detta...

så frågan är då, hur stor risk är det med att bryta upp plankorna från svartlimmet? har fått för mig att det är när man slipar i skiten som det kan uppstå spridning av asbestfibrer?

någon som vet?

Spricker limmet så lär det damma.

Det var mest plastmatta som limmades med svartlim med asbest i.
Allt svartfärgat lim innehåller inte asbest.
Du måste skicka det på analys för att veta.
Problemet är att asbestfiber blir kvar i luften väldigt länge så det är inte bara under rivning /slipning man behöver skydda sig utan även se till att det vädras ur och våttorkas om och om igen...

Mikael_L
Du kan väl åtminstone vidta några enkla grundläggande skyddsåtgärder som att använda andningsmask, isolera rummet du arbetar i mot omgivningen samt avsluta med våttorkning.

Då har du åtminstone gjort en väldigt stor förbättring av det hela om det nu skulle råka vara asbest i limmet.

Andningsmasken ska ha P3-filter och dammsugaren ett HEPA-filter så är i alla fall den saken en biff. Sen gäller det att begränsa spridning med plast och tejp. Minimera skadeområdet så att säga. Skapa inget övertryck i rummet vad du än gör.

Har stött på parkettgolv med svart lim som innehöll asbest så helt ovanligt är det inte. Jag hade hellre våttorkat än dammsugit.

jaa, det har ju stått en dammfälla/cirkualtionsluftrenare på i lägenheten sedan i torsdas och jag har försökt att undvika att dammsuga där det ligger svartlim men dammsugit med stoftavskiljaren i resten av lägenheten varje dag sedan i fredas, jag har använt en mask som målare brukar ha, med två st utbytbara filterburkar på sidorna, med brun strimma runt, ang undertryck så har frånluftskanalen ingen kontrollventil utan stått öppen, jag har dock inte kunnat skärma av då alla väggar är rivna.
13453699_10157022758155054_108262548_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

som ni ser har golvet varit limmat direkt mot betongenen.... vad skulle detta kosta att slipa bort tro?
eller måste man slipa bort det om man ska lägga nytt golv över?

Klart bäst att få bort det. Du behöver då en firma med utrustning för att hantera ev. asbest.
Lämnar du det skulle jag i alla fall flytspackla på ett lager för att stänga in det. Alternativt måla eller nåt..

Brun strimma är kolfilter. dessa har, i vissa fall p3-partikelskyddande egenskaper, men skall ej användas mot partiklar primärt utan mot lösningsmedel och dylikt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.