1 954 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad behöver jag för typ av bruk till det bara teglet på murstocken?
Hej! Det satt anskrämligt kakel på ovanför den gamla spisen som jag nu knackat bort. Vill nu lägga på nån slags bruk och puts och få det att harmonisera med ytan ovanför.
Vad behöver jag?
Spisen vill jag kunna använda...
Vad behöver jag?
Spisen vill jag kunna använda...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsbruk eller det moderna påfundet gipsbruk.
Vad gäller putsbruk så har du minst två alternativ: Det idag vanligaste putsbruk C som är cement- och kalkbaserat eller det mer traditionella kalkbruket (inte vanligt idag). Säkrast är att putsa med ett svagare bruk än vad som är används för murning och den förra putsningen. Kalkbruk blir då valet eftersom att det är svagast. Om det är murat med cementbruk (kan vara - ditt kök verkar vara från 40-50-tal) så funkar putsbruk C. Oavsett bruk som du köper - välj ett finkornigt.
Gipsbruk är för Sverige ett modernare påfund. Jag har inte jobbat med det själv men det ska vara väldigt lättarbetat jämfört med riktiga putsbruk.
Vad gäller putsbruk så har du minst två alternativ: Det idag vanligaste putsbruk C som är cement- och kalkbaserat eller det mer traditionella kalkbruket (inte vanligt idag). Säkrast är att putsa med ett svagare bruk än vad som är används för murning och den förra putsningen. Kalkbruk blir då valet eftersom att det är svagast. Om det är murat med cementbruk (kan vara - ditt kök verkar vara från 40-50-tal) så funkar putsbruk C. Oavsett bruk som du köper - välj ett finkornigt.
Gipsbruk är för Sverige ett modernare påfund. Jag har inte jobbat med det själv men det ska vara väldigt lättarbetat jämfört med riktiga putsbruk.
Är det av sotaren godkännt att använda gipsbruk till en skorsten?
Passa även på att byta lampa då den troligen inte är jordad. Sladden ser för smal ut. För att få det att passa i uttaget som förmodligen är jordat har de endast använt en jordad kontakt. Då den sitter ovanför kranen är det risk att det stänker vatten. Är det ett mindre barn som gör det finns risk att det kan gå illa då de samtidigt står mot diskbänken.
Bilden skulle passa in i TS där det frågas varför vi gör el installationer själva.
Bilden skulle passa in i TS där det frågas varför vi gör el installationer själva.
Redigerat:
Tack för svar allihopa!
Ja, lampan är ett arv från förra ägarna och ska bytas ut. Samtidigt så är det en äldre modell där alla delar är glas/keramik. Är det en direkt dödsfälla? I så fall så åker den ner omedelbart. Uttaget är jordat.
Ja, lampan är ett arv från förra ägarna och ska bytas ut. Samtidigt så är det en äldre modell där alla delar är glas/keramik. Är det en direkt dödsfälla? I så fall så åker den ner omedelbart. Uttaget är jordat.
Klicka här för att svara