2 382 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Dimension av reglar i Attefall
Jag skissar lite lätt på en Attefall, där jag leker med tanken att ha en altan/trädäck på taket. Vad för reglar skulle ni använda i stommen för detta projekt? Är 45x120 med ett avstånd på 60cm ok?
Vilket är det mest kritiska momentet?
Vilket är det mest kritiska momentet?
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Vaa?
Problemet gäller inte dimensioner i väggarna, utan takbjälkar. Hade du tänkt mura ett valv, typ gammal kyrka?
Problemet gäller inte dimensioner i väggarna, utan takbjälkar. Hade du tänkt mura ett valv, typ gammal kyrka?
Har byggt ut lite och spannet var 540, hade inte plats för mer än 220 på höjden, det räckte inte till utan det fick bli en avbärning. Tittar man på Moelvens dimensionsberäkningsstöd så blir klenaste kerto alternativet KERTO-S 45x300.
Då är det för ett golv inomhus utan snöbelastning etc..... 45x120 bär nog knappt taket utan något ovanpå så med den spännvidden bör du inte gissa utan ta hjälp av konstruktör..
Då är det för ett golv inomhus utan snöbelastning etc..... 45x120 bär nog knappt taket utan något ovanpå så med den spännvidden bör du inte gissa utan ta hjälp av konstruktör..
Vilken dimension skulle ni haft på reglarna i väggen?
EDIT; En konstruktör är nog ingen dum idé! Man vill ju inte att det skall bli som med husbåten i Malmö som kantrade av för mycket människor på däck.. !
Har aldrig anlitat någon sådan förut, men de är sökbara på ordet Konstruktör? Men jag leker lite "bara" med tanken än så länge.
EDIT; En konstruktör är nog ingen dum idé! Man vill ju inte att det skall bli som med husbåten i Malmö som kantrade av för mycket människor på däck.. !
Har aldrig anlitat någon sådan förut, men de är sökbara på ordet Konstruktör? Men jag leker lite "bara" med tanken än så länge.
Redigerat:
Klicka här för att svara