Jag håller på bli knäpp på alla sorters lim som inte håller vad de lovar.

Sätter Moelvens väggskivor på tidigare målad betongvägg och limmar enligt instruktion på tuben. Det står att det ska fästa direkt.

Jag tänkte att detta blir busenkelt så jag satte igång med stor iver helt ensam. Pressade med full kraft med en stämp och lät det så sitta en stund medan jag förberedde nästa skiva. Lossade och tänkte att fan vad kul detta är - tills hela skiten lossnade. För att få detta att funka ska man alltså sätta skivan i press i timmar. Det skulle göra att det skulle ta veckor att göra ett större rum om man bara kan sätta en 40 cm skiva åt gången. Man har ju inte obegränsat med tvingar som kan sätta väggskivor i press. Enligt beskrivningen ska man kunna montera utan stödfixering. Skitsnack!

Limmet är köpt på ByggMax och heter Illbruck PL600. Ett förhållandevis dyrt lim på ByggMax. Är det skillnad på olika PL200, 400, 600 osv?? Läser man texten så står det ju nästan likadant på alla. Det är inte av snålhet, utan bara att jag gått på vad som står på tuben.

Min undran - är det fel lim? Ytorna kan ju inte vara det svåraste att limma. De är helt släta och rengjorda enligt konstens alla regler.

Vad jag nu fick göra var att ta fram dyckertpistolen och skjuta fast skivorna i betongen för att fixera, med följden att vissa spikar böjde sig då man råkade pricka en sten inne i betongen. Och en massa små spikhål på flera ställen. Så nu måste jag måla också.

:wow: Erber

Prova turbo tack från Danalim. Ett av dom bästa när det gäller hugga snabbt om du frågar mig

• Gilla
erber
  • Laddar…
Har samma erfarenhet som dig av pl 600.

Pl400 är ett mycket bättre lim fäster alltid.

Tec7 finns också på byggmax, är lika bra som pl 400 men utan lösningsmedel.

• Gilla
erber
  • Laddar…
PL600 behöver en sugande yta för att härda, och båda dina ytor är kanske inte tillräckligt sugande, utan det tar längre tid?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.