S
sinuslinus: Arbetsledaren från saneringsfirman jag hade hemma sa att det är asbest på ett par värmerör på raksträckorna. Men det är penslat direkt på det galvade röret under isoleringen och han föreslog att byta hela röret (ändå gammalt) hellre än att asbestsanera det. Man måste skrapa och slipa bort det annars.
32 svar · 22,1k läst
·
S
sunqan: Är verkligen eltejpen där för att skarva? Det verkar snarare spm att den ska stabilisera rören där de korsar varandra. Att rören går helt oförutsägbart i väggarna är ju däremot horribelt��. Man ska kunna gissa var elen är dragen. Någon har helt klart velat spara in några kronor på böjar och rör och kabel... Jag skulle gråta, svära, muttra och sen göra om ☺
11 svar · 3,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Nej.
3 svar · 2,4k läst
Stefan N
3 svar · 2,4k läst
B
busgraab: med risk för att få gängspö för buffning... är det ingen som har gjort något liknande?
2 svar · 6,1k läst
·
F
falkn: [citat] Snittet kommer inte bli "mjukt" som resten av skivan. Jag antar att du syftar på att skivan är slipad/polerad tidigare. Det nya snittet kommer bli matt. Det bör ju gå att polera upp detta med våtslippapper i olika kornstorlekar om man orkar. Hur mycket material är det du ska ha? Troligtvis blir det betydligt enklare och inte särskilt dyrt att beställa detta nytt.
9 svar · 2,1k läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Har du en murarlåda? Armera och dra ut en sträng snyggt och prydligt med murarlåda så får du något plant att ställa syllen på. Jag kommer nog lägga ett sul-block som sista kikt. Armera och gjuta den plan.
4 svar · 2,5k läst
·
C
Christer Olofsson: Tack, fel ord av mig, det består av lera tegelrester (väldigt mycket tegel) putsresester grus och lite sån. Tanken var att behålla gamla isoleringen men, ekofibern 50 cm från. Yttervägg då det är extremt kallt och dragit. Men om jag tolkar er rätt så när det blir belastat, så borde det kunna sätta sig igen. Frågan är hur långtid det kan ta innan det är läge att åtgärda
3 svar · 1,0k läst
jockeping
jockeping: Jag ser ju att det står villab garden på bilden. Fråga dem om vart de lyckas få tag på den till det uterummet. Måtten du är ute efter är nog lättare att, precis som nämnts, be ett hyvleri ordna åt dig. Tittar jag snabbt på nätet finns det bara de "vanliga" varianterna att tillgå i just cederträ iaf. Gör ett hyvleri det blir det också mer personligt.
11 svar · 3,6k läst
·
A
almighty: Tack 😀
2 svar · 814 läst
M
mattie_river: Det är två trappor upp. Uppdatering: Funderar på att skippa EPS o bara köra tjockt med flytspackel. Betongen i underlaget är så vansinnigt ojämn att totala tjockleken, utom klinker, skulle behöva variera mellan säkert 10 cm och 5 cm och dessutom sluttar ovansidan ganska ordentligt. Och många stora stenar som ballast som sticker upp. Och med "ganska tunna" betongbjälklag menar jag väl
2 svar · 1,2k läst
·
G
Gallahad: Finns lite olika bud när jag diskuterar med folk. En tycker att: 100mm Ytong Luftspalt Ny vägg av fasadtegel som ersätter korsvirke som rivs, och muras upp och bär befintligt Hammarband. Jag är inne på Ytong 100mm Luftspalt Ytong 200 som ersätter korsvirke och bär befintligt Hammarband Luftspalt Fasadtegel Synpunkter? Kan fasadtegel fungera som bärande konstruktion? Känns lite klent.
1 svar · 1,9k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Ser mer ut som sättsprickor än krympsprickor. Låter på din beskrivning som att betongen har separerat.
14 svar · 10,3k läst
·
B
bope: Hej Ett litet dilemma där jag vill minska rörelser för träbjälklag mot betong platta. Jag hade en utbyggnad med källare, utbyggnaden tog jag bort, kvar var källarn. Sen gjöt jag en förhöhjd platta på mark runt källaren. Ja mot två sidor iaf. Dilemmat är att när jag ska lägga klinker över betongen och sen över denna källare, jag vill inte ha några rörelser så det spricker.
0 svar · 1,5k läst
R
Robert-san01: [citat] Du har tolkat det helt korrekt!
12 svar · 9,4k läst
·
peternicklas
peternicklas: Det är inte lätt. Vår fog går i dag mot ljus blå/grå något. Den var från början svart. Sol och vatten ändrar mycket. Har du inte så du kan ta bort och få fram fog som inte har utsatts för sol oh vatten?
1 svar · 1,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Innerpanel, hyvlad eller ohyvlad, tex lasyrfärg är snyggt och enkelt.
2 svar · 1,9k läst
K
SBH: lättbetong beroende på 60 eller 100 monteringsdjup 60 = tvär30kg drag50kg. 100= tvär20kg drag 80kg
8 svar · 18,1k läst
·
S
Sir Duke: Tack ska ni ha för all input! Visst krävs 22mm golvspån? Hur sänker man golvspånet? Blir mycket sågande i skivorna för att anpassa? Hur förankrar man det i bjälkarna? Behöver man cc30 dvs sätta extra reglar också?
6 svar · 4,7k läst
N
Nils82: M800.... Du kan gå ned en dimension på stommen för att köra spikregel både på yttern och innern. En sådan vägg blir jävla stabil och dessutom får du en isolering utan några generalskarver. Möjliggör också installationsutrymme, dvs att ångspärren slipper penetreras av eldosor och dyl. eftersom ÅP monteras bakom innre spikregel.
7 svar · 2,8k läst
M
m95_daj: Hej, En fråga kring tätning av betongytor. Bakgrunden är kraftiga krympsprickor orsakade av för snabb härdningen i varm väder utan övertäckning (separat fråga ställd om detta). Om man vill minimera risken med inträngande vatten i krympsprickor - kan/bör man (eller ska man låta bli?) kombinera Siloxan- och natriumsilikat-baserade tätningsmedel? Kan jag tex använda både Herdins
0 svar · 947 läst
Maxwells demon
Maxwells demon: Jätte tack för exemplet! Vad rädd för att det inte var så enkelt som mitt räknesätt :) Ska kika över din beräkning och beräkna om med en skiss. Tack!
2 svar · 2,1k läst
S
Sir Duke: Ok! Ända uppe i taket eller? Hur bred? Hur kopplas den ihop med befintliga stommen?
3 svar · 884 läst
P
Anonymiserad 159073: Huset rasar inte ihop av den skadan, men onödigt om golvet skulle spricka upp. Jag har fått hjälp med detta av en fackmannamässig person och kan därmed avsluta trådeb.
6 svar · 1,6k läst
·
oobum
oobum: [citat] Maxlängden vet jag inte, men vi har 900x3000 som lagervara iaf. Och om jag inte minns fel har Knauf 3200 som längsta standardskiva.
16 svar · 15,4k läst
·
H
Hammarfall: Jag blev sugen att komma förb, kan komma på söndag. Vet inte vad jag skulle ha det till ännu men kommer väl på något :) Vad vill du ha?
10 svar · 2,2k läst
·
T
Taren43: Inte för att jag på något sätt är expert, men i huser jag håller på att bygga (lösvirkespaket från hustillverkare) har vi takstolar med undre bärare 220x48 med cc900, och där kortlar man endast med stående 2x4 i husets längdriktning, ovanpå takstolarna, som ju går i andra riktningen. Så är dina bjälkar i bra skick så borde dom ju alla gånger vara stabila nog. Men jag är bara
2 svar · 3,3k läst
H
hempularen: I städer tror jag att det finns ngn. lokal ordningsstadga som styr över störande byggnadsarbete. Entreprenadmaskinsföretagen bruka hävda att de inte får dra igång sina maskiner före ett viss klockslag, men det är typ 05.00 tror jag.
2 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om ombyggnaden är gjord för länge sen så håller det ju uppenbarligen så då kanske du inte behöver oroa dig ? :) Man kan ju annars, teoretiskt iaf, ha tillräckligt förstärkta takstolar för att klara sig utan stödet också... /K
1 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.