Hej!

Jag är i färd med att bygga en bänk till mitt akvarium på 160 liter (måtten är 100x40 cm).

Själva bänkskivan består av två ihoplimmade och ihopskruvade hyllplan av stavlimmad nordisk furu med en tjocklek på 18mm styck.

Dessa vilar sedan på ett par lecablock (15x19x59 cm), totalt 9st lecablock enligt ritningen nedan:
IMG_20160610_202915~2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(sett uppifrån. Det streckade är det av lecablocket som skall kapas. Alla block är av samma mått, står fel i ritningen)

Det jag undrar är om detta kommer att hålla på ett säkert sätt. Notera att det i höger ende av hyllplanen ligger två staplar av lecablock medan det i vänster sida endast finns en stapel. Detta kan orimligen ha någon betydelse, väl?

Gapet under bänken blir på 26 cm vilket behövs för där kommer pumpen att stå.

Tacksam för funderingar och kloka inputs!

Mvh
Jonas

Redigerat:
Ja, det kommer att hålla.

jag har ett 350 liters akvarie med mycket sten i som står på en hemmagjord bänk av MDF. Det är en 19mm skiva på toppen, sedan tre skivor på högkant och sedan en som botten, under det en träram med justerbara fötter.

Tjena thomasx, tack för svar! Plötsligt känner jag mig lugnare. Och lite imponerad över ditt bygge faktiskt.

Jag inser ju nu att två hyllplan på totalt 36mm kanske är att ta i om ditt 350 liters klarar sig på 19mm MDF. Att lecablocken skulle ge efter är ju inte ens att tänka på i alla fall.

Mitt akvarie är i helglas, alltså ingen bottenram eller liknande. Kan det förändra hur jag bör tänka?

Inget problem alls, men det viktiga är att se till att allt är i våg. Ett "vridet" akvarium mår inte bra.

Leca är mycket stabilt då du får stor kontaktyta med golvet, det minimerar risken för krängningar om du skulle då svallvågor i karet. Fast det gäller bara 160 liter, vilket inte är speciellt mycket.

Tack ichgary. Japp, jag ska låta en krysslaser avgöra saken när bordet är färdigbyggt. Tack för tipset!

Jag har börjat inse att 160 liter inte är så farligt mycket. Vikten är egentligen inte mer än jag och en polare tillsammans, och då låter det genast mycket mer hanterbart.

Det viktigaste av allt är att skivan inte är skev, särskilt när du har ett helglasakvarie och att det inte blir skevt när du belastar det genom att fylla på med vatten. Du bör också lägga en frigolitskiva mellan akvariet och skivan i och med att du ställer ett helglas på en plan skiva, 5-10mm tjock räcker gott. Allt detta för att inte botten ska spricka.

Nej precis, den måste vara helt plan. Jag har stött på uttrycket "det är hörnen som bär upp akvariet" och tolkar det som att det inte är hela världen om det, som i min ritning, kanske kanske kanske är mindre tryck under de 26 centimetrarna än i övriga ytan.
Värre i så fall med en uppbuktning i samma yta, antar jag.

Jag har beställt ett akvarieunderlägg som jag skall lägga under. Lite mer gummiaktigt än ett liggunderlag, annars var det nog inte så stor skillnad. Tack igen för tips och tankar! :)

Stämmer, det är ganska vanligt med ramakvarier, och där är ju allt utom kanten runt botten frihängande. Sedan ställer man ofta dessa på alu-ställningar som "bara" har ben i hörnen och med jämna mellanrum längs långsidorna.

Men inte heller där får det blir skevt ;)

Jag har förstått det, det var tom lite klurigt att hitta ett helt utan ram. Till sist fick det bli ett optiwhite.. Sjukt snygga :)

Jag ska absolut satsa på en riktigt plan yta imorgon! Och inte glömma att sopa bort eventuella stenar innan jag ställer dit schabraket, hehe

Tack för all hjälp! Ha en trevlig helg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.