Hej,

Kanske rör min fråga mer slöjd men jag ställer den ändå. Vi har en äldre gjutjärnssoffa där ribborna ska bytas ut. De nya som vi köpt visar sig vara för korta men är i kanonvirke och fasade så de passar själva infästningspunkterna på soffan. Jag har en extra ribba vilket gör att jag kan skarva den yttersta ribban och så att säga flytta in de övriga ett hack innåt på sitsen vilket skulle göra att de då passar längdmässigt eftersom soffans bredd smalnar av svagt in mot ryggen.

Min fråga rör då vilken skarv som är vettig att använda. Ribban är 35x25 mm. Jag kan lägga skarven över ett stöd, ca 20mm brett, som finns i mitten av soffan och i vilket alla ribbor är tänkta att skruvas fast underifrån. Det jag söker är alltså dels en stark skarv, men också en så osynlig som möjligt. Har ni några tankar?

Mvh och tack på förhand/Erik

Snedskarv /snedlask är väl det som syns minst. Om man limmar och putsar slätt.

5-7 gånger virkesdimensionen så har den samma styrka som ribban i övrigt.

Hur skall det behandlas efteråt? Med en snedlask är det inga problem att få det starkt, men beroende på lim och ytbehandling kan skarven bli en svag punkt när träet åldras.

Hej och tack för era svar. Ribban ska målas vit. Så om jag spänner ihop de två ribbor jag ska foga samman till en och sågar ett diagonalt snitt som är 5x dimensionen, limmar denna, slipar och målar bör det bli bra? Med reservation för mitt utförande då.

Jag kommer ju att skruva med kort träskruv underifrån i det stag som soffan har. Förstärks eler försvagas fogen om jag sätter i en plugg vertikalt genom fogen?

Jag har hört tio gånger tjockleken som en tumregel för laskens längd, men det kanske blir starkt nog även med fem gånger. Men du skall inte limma på sågsnittet. Ytan skall vara hyvlad eller slipad helt slät. Om du lägger klotsar täckta med plast på ömse sidor om lasken och pressar med flera tvingar så kan du få du ett bra presstryck över hela ytan. Träplugg kommer att försvaga, men det kan vara poäng att slå i ett par nubb för att hålla delarna på plats när du skruvar åt tvingarna. Limmar du med polyuretanlim så tål det fukt ganska bra.

När jag utbildade mig till båtbyggare använde vi olika faktorer beroende vilket håll på bordet det var. Ett bord på en småbåt är typiskt 20x100mm om man skarvade så att snedskarven syntes på 100mm sidan så tog vi gånger 100x 5-6, och om man skarvade så det sneda syntes på 20mm sidan gånger 20x 8-10.

Använd lim med klass D4. Lim med klass D3 har en tendens att ge sig efter några år utomhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.