JohanLun skrev:
Tror inte du kan få det som sitter till ett slätt tak, men kan du reparera det tillbaka till originalutförande låter det som det bästa...

Borde det inte annars gå att sätta en "renoveringsgips" (tunnare) rätt över den gamla skiten och skruva / limma i de skivor som sitter? Det sitter väl reglar under dessa skivor som man kan dra i? Långa skruv...
Nja, helt slätt tak har vi givet upp, dels för att inget annat rum har det i huset och dels för att sprickor blir en riskfaktor och då måste allt göras om.

Mycket möjligt man kan sätta tunnare gips men skarvarna kommer ändå bli ett problem, det är som sagt ett trä hus så det rör på sig.

Det finns inga spont men det finns takstolar som man får fästa i. Tror dock ändå att renovera det tak som finns där är bästa vägen att gå.

Det som får göras då är en massa spackling och slipning men troligen också fylla upp fogarna mellan plattorna med latex innan målning så att de kan rör sig lite. Har ju sätt i andra rum att det lätt blir sprickor mellan dem annars.
 
J
Normalt så låter man ju springorna synas, det är väl liksom tanken med designen. Jag tycker inte denna typ av plattor är snygga, men smaken är som baken och vet sådana som satt sådant nyligen för att de tycker det är snyggt (tror jag).

Jag har nå liknande uppspikat på (troligen) 40-60 talet, bla en vägg med nån slags tretexskivor så fyllde jag den fula fogen med latex och målade sen över, det har funkat i ett drygt år, jag ser inte nån tendens att det kommer spricka upp... Dock är min tanke att på sikt (men det kan vara 10 år) göra nåt snyggare här... Taken med såna här plattor ska jag riva ned, men det är för att det inte alls passar i ett sekelskifteshus... Och för att de i vårt matrum har sänkt taket kanske en decimeter (kökstaket var sänkt säkert 40cm men det är "åtgärdat" nu).

Så kör du latexfog om du vill slippa springorna!
 
JohanLun skrev:
Normalt så låter man ju springorna synas, det är väl liksom tanken med designen. Jag tycker inte denna typ av plattor är snygga, men smaken är som baken och vet sådana som satt sådant nyligen för att de tycker det är snyggt (tror jag).

Jag har nå liknande uppspikat på (troligen) 40-60 talet, bla en vägg med nån slags tretexskivor så fyllde jag den fula fogen med latex och målade sen över, det har funkat i ett drygt år, jag ser inte nån tendens att det kommer spricka upp... Dock är min tanke att på sikt (men det kan vara 10 år) göra nåt snyggare här... Taken med såna här plattor ska jag riva ned, men det är för att det inte alls passar i ett sekelskifteshus... Och för att de i vårt matrum har sänkt taket kanske en decimeter (kökstaket var sänkt säkert 40cm men det är "åtgärdat" nu).

Så kör du latexfog om du vill slippa springorna!
Aha, nja jag tänkte ju inte fylla upp springorna helt utan det är egentligen de mindre sprickorna som det alltid finns mellan plattor. I detta fallet så blir det sprickor som då blir svarta ner man tittar upp och det är ganska iögonfallande när taket är vitt.

Här kan man se en sådan spricka :

0YztaiY.jpg
http://i.imgur.com/0YztaiY.jpg

Så min tanke är att gå med latexsprutan i mellan varje platta och använda fingret eller något för att smeta ut och göra en fin fog. Det kommer innebära att fogen kommer bli mer rundad och då även dölja sprickan mellan plattorna. Vet inte om detta är en okay lösning men jag hoppas det kan bli bra.

I vårt fall passar taket bra till både hus och stil. Dessutom har samtliga rum i huset detta taket och det är ju snyggast om man kan ha samma tak i samtliga rum tycker jag.

Förstår helt klart att vissa inte gillar denna typ av tak, vi hade egentligen också velat ha släta tak men det är mycket jobb och inte helt riskfritt i ett trä hus. Sen var det någon smart person som sa att man inte skulle lägga ner för mycket tid på taket för det är inget man tänker på ändå och jag tror att det är helt rätt tänkt! Så länge som att det är helt och har rätt för så. Men visst har man ett hus där taket inte alls stämmer in så kanske det kan vara störande, iallafall för de som bor där.
 
J
Ungefär så gjorde jag med mina springor, de var inte riktigt lika, men det lär nog funka... Alltså man ser fortfarande tydligt skarven, men själva sprickan som blev "svart" är fylld... Det blev mycket bättre tycker jag, mot att ha ett svart streck i skivan.

Jag tror du resonerar rätt, är taket bara vitt och inte har några större avvikelser tror jag du inte kommer tänka mer på det. Kör en matt färg och ganska mkt gräng när du rollar så får du lite struktur som sväljer lite defekter också.

Håller med, stilen passar bättre i vissa typer av hus. Att blanda olika stilar kräver mer stil och smak än att hålla sig till en linje. Släta gipstak kan se lite tråkiga ut, om man ska vara sån... Säkert var det både rationellt men även designmässigt man gjorde dessa tak. Liksom paneltak eller tak med stuckatur. Egentligen tror jag väldigt mycket av lister, socklar, foder, stuckatur, fris osv är en teknisk lösning på ett problem, men även ett sätt att tillföra ett designelement som livar upp en annars "död" yta, ofta en yta där man annars skulle sett att den inte var 100% rak.

Ju högre i tak desto mindre ser man det, våra tak (280) i relativt små rum gör att det inte blir släpljus (troligen är det bara typ källartak med höga fönster, lågt till tak och plafondlampor där man har släpljus).

I ett sovrum så ser man taket varje dag man vaknar. Mitt sovrumstak har några sprickor / färgsläpp som irriterar mig varje morgon... :(
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.