Enkelt att täta , kontaktlim och remsor av "tjärpapper"

snubben11 skrev:
En gipsskiva på utsidan stabiliserar väl huset innan inne skivor är monterade, så inte stommen rör sig så mycket när man håller på och lägger råspont på taket. Hur är det med asfabord stabiliserar det också stommen? eller ? eller är det risk att skivorna spricker om man inte diagonal stabiliserar väggarna med tillfälliga bräder.
Asfaltboarden stabiliserar även den, fast kanske i någon mindre grad än gipsen. Gipsen känns kanske också stadigare genom sin högre vikt; det dämpar rörelserna i huset.
Men jag kompletterar ändå alltid med stålband som diagonalförstärkning. Och jag låter de tillfälliga diagonalstävorna sitta kvar så länge som möjligt. Om inte annat för att det är obehagligt att vara på ett tak om man känner att det svajar.

När vi fick materialspecen av snickaren som ska göra vårat utbygge så hade han skrivit upp asfa-board och inte gips...

Balzary skrev:
Ni som byggt trähus och använt asfaboard som "vindskiva", har ni på något sätt tätat skarvar som uppstår mellan skivor.
Då menar jag de skarvar man får när man bygger på uppåt med asfaboard, i sidled spikas (skruvas?) de i reglar.

Det jag undrar är alltså om det blir tokigt att inte täta skarvar som finns i asfaboarden eller om det inte alls behövs (isoleringsmässigt).

Jag använde mig av silvertape mellan skivskarvarna, (givetvis förskutna skarvar) och "luftläkt" på längden över skarven. Sen vanlig lockpanel.

Trådlyft :-)

Om man vill få tätt när man sätter upp asfaboard kan man inte då dra en sträng monteringslim på väggreglarna och sen spika fast skivan så limmsträngen hamnar i klämm? Det borde väl täta bäst?

Och vad ska man ha för monteringslim i så fall?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.