Skulle hjälpt till med att sätta upp rullgardiner i min frus sons lägenhet. När jag då borrar i gipsskivan så stöter jag på vad jag tror är stålreglar. Detta är mot en yttervägg i ett nybyggt hus. Alltså borde det vara stålreglar monterade i betongväggen som sedan gipsskivorna sitter på. Är det inte märkligt att det sitter stålreglar så att det inte går att montera rullgardiner? Kan det vara för att fästa fönsterna i, men de borde väl fästas i betongen ändå? Jag kan ju borra i stålreglarna, men då måste man vara säker på att det är stålreglar och inget väsentligt såsom vatten eller annat, men det borde väl inte finnas i utrymmet mellan gips och yttervägg? Förutom el möjligen förstås.

Är det inte en bärande yttervägg så är det nog vanligast med sk utfackningsvägg. En vanlig uppreglad vägg alltså ingen betong.

Är det direkt bakom gipset du stöter på motstånd borde det ju vara en plåtregel. Ett elrör ligger väl oftast några cm in men säker kan man ju inte vara.....

Redigerat:
Ja det är nog plåtregel, och då är det ju bara att borra igenom den. Verkar dock väldigt opraktiskt tycker jag, krånglar till det lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.