Hej,

Vi har ett äldre hus från 1884 med timmerstomme och puts på insidan. Nu planerar vi riva/växla av en vägg och jag undrar lite vad ni tror om stämp samt golvreglar inför avväxlingen.

Har fått hjälp att räkna på limträbalk och fått alternativen 90x450 eller 115x405 baserat på nedan:

B1 är 480cm innervägg till innervägg (där balen ska sitta) så att säga, så plusa nån dm för att få yttermått.

B2 är 470cm enligt samma princip.

image001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1) Först hade jag tänkt mig att endast sätta stämp på ena sidan av väggen, men nu är jag lite osäker på hur övervåningen "jackar" in i timmerstommen/väggen som ska rivas. Frågan är om jag behöver sätta stämp på båda sidor av väggen...? Krävs lite mer planering, men görbart. Med sidor menar jag längs med hela väggen och inte kortsidorna så att säga.

2) Ställs det andra krav på underliggande golvbalk när man växlar av, jämfört med vägg? Vad jag sett so far ser väl hyfsat ut bortsett från att nån sågat upp hål i balken för elementrör... Uppskattar att det i värsta fall är utsågat till max mitten på balken (eller stocken kanske man ska säga). Tror ni det behövs någon form av förstärkning av balk/stock vid avväxling?

3) Limträbalk och trästolpe mot mutstock, vad säger sotarn?!? :-) Sitter ju en timmerstomme där idag så sämre blir det väl inte, men regler kan ju ha ändrats sen 1884...

Övergripande avväxlingside
20160630_185115[1].jpg
Skapa konto

Underliggande golvbalk/stock
20160630_185821[1].jpg
Skapa konto

Den putsade väggen som smitter upp under tak, svårt att se/begripa hur övervåningen hänger på väggen. Frågan är om det behövs stämp på båda sidor...?
20160630_185900[1].jpg
Skapa konto

Tack på förhand,
Österby

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.