Jag har ett 30-talshus och planerar att sätta upp panelskivor på väggarna i köket. Tänkt konstruktion är råspont (original) sedan gipsskivor på det och sedan panelskiva.

Modellen jag har tänkt är dubbelfas då jag har lite svårt för klassiska pärlsponten.
Skivorna ska gå från golv till tak.

Frågor:

1. Visst är det så att jag spikar socklar och foder utanpå skivan? Jag har hört om folk som ställer skivan på socklarna men det borde väl inte vara optimalt?

2. Innertaket hade jag också tänkt använda någon sorts skiva men jag är osäker på vad som blir snyggast i ett gammalt hus till den panelen. Vad tycker ni?

Jag har använt panelskiva på landstället, jag har då spikat socklarna utanpå.
Fördelen med att stälal den på är väl att man slipper springorna som panelurfärsningen skapar mot sockeln - det gäller då dock att sockeln är helt rak...

Är inte klassisk spontad panel lättast ? Skivor är ju lite svårare att sätta upp i taket (måste vara tjockare eller skrivas/spikar/limmas med rel tät läkt)

/K

Tack för svar!
Skiva i tak verkar inte vara för klurigt. Den skivan är smalare och sedan hade jag planer på att skaffa en klammer- eller dyckertautomat. De takskivor jag sett ligger kring 11 mm så det är inte långt ifrån klassisk panel.

Frågan är bara vilket utseende som lirar. Där står jag mig helt slätt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.