Hej,

Vi bor i ett 70 tals hus med kallvind där det ligger guldfiber mellan varje takstol på följande vis :

wPVObpn.jpg

Jag har varit uppe par gånger för mindre jobb och även elektrikern har krypet runt där. Det är verkligen inte kul att komma åt längst ut mot takfoten när man inte har något bra att gå på. I mitten av gången har vi förvisso plattor sporadiskt som är förstärkta på undersidan med bjälkar, d.v.s ganska tunga att flytta runt.

Frågan är vad som är smidigt att ha här, det ska klara av vikten när de ligger över 2 takstolar men gärna inte vara på tog för tunga och otympliga att flytta runt.

Sen kan jag passa på att fråga hur man gör man man ska utföra jobb under dessa guldfibermattor? Än så länge har jag skuret upp dem där jobbet är(2 ställen) vilket inte känns bra eller optimalt. Det låter så enkelt att bara rulla ihop dem och sen rulla ut dem igen men det är fruktansvärt svårt att komma till och att rulla ut dem och lägga dem fint längst ute i takfoten känns mer eller mindre omöjligt så som det ser ut nu. Då har jag ändå hängt i takstolarna en bra bit ut.

Jag skulle köpte ett par 45x195 reglar och kapat i lämplig längd (om du har cc 120 kanske ca 140 cm är bra, eller om man vill spänna över två st och har utrymme för att hantera det så är väl ca 260 lämpligt) så kan man flytta dessa dit man jobbar för tillfället...

/K

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
S
Vanliga reglar, dvs inte tryckimpregnerat.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Precis, och som sinuslinus säger: Ej tryckade utan vanliga.
Tryckade finns det kemikalier som är onödigt att ha om man inte bygger altan etc - dessutom kan dom lukta inomhus...

/K

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack! Kan detta vara tillräckligt även för hantverkare som ska komma in och göra jobb, ex eljobb o liknande?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.